Projekt packkälke

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Tjo tänkte ta och lägga upp mitt gymnasieprojekt, en packkälke med plats för en plastback och en jeepdunk

om det är någon som har ett par gamla skoterskidor eller hyfsade plastbelag så PM:a mig


Alla ritningar och sammanställningen klar, så på måndag så ska jag ta och beställa matreal via min praktikplats.
11742_lar.jpg

så här ska den förmodligen se ut när den är klar fast med skidor och drag förstås
11743_lar.jpg

Update kommer när matrealet har kommit!
 
Reactions: nisse70

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Inga stötdämpare? Ser intressant ut =)
Tackar. Tänkte ha det först men jag pallade inte. börjar så här och om den går som att arsel bakom skotern så får man väll ta och fixa det då rå. förmodligen så kommer den nog mest bara gå bakom fyrhjulingen med band och då går det ju inte så fort
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Tackar. Tänkte ha det först men jag pallade inte. börjar så här och om den går som att arsel bakom skotern så får man väll ta och fixa det då rå. förmodligen så kommer den nog mest bara gå bakom fyrhjulingen med band och då går det ju inte så fort
De viktiga är ju att börja någonstans.. sedan får man förbättra, ingen fixar det perfekt första gången.. Lycka till
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Snyggt, alltid kul med det man gjort själv.
Finns en D-uppsats ang packkälke här (du kanske redan sett den) http://epubl.luth.se/1402-1552/2008/017/ kan vara bra för att lösa någon knut eller ide´

Om du planerar att använda den i skog och ospårat rekommenderar jag någon form av avbärare fram för att undvika tvärstopp när man snirklar runt en tall eller stubbe.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Är grymt sugen själv att bygga en packkälke själv, men för mig handlar de mest om att jag aldrig har svetsat.. Kan jag iof lära mig men då ska jag låna svets av någon samt ha någonstans att vara.. Ideer är de defenitivt inte dåligt av.
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Idag kom mina rör som tur va. Så idag har man kapat upp allt ämne till själva chassit och punktat ihop det.



Det tar sig sa mordbrännarn när skithuset brann ner:eyebrows:



På onsdag så blir det lite detaljtillverkning i form av drag och skidfästen m.m.
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Idag har man fixat draget till skoter och börjat med draget till fyrhjulingen.


I möra ska man ta och fixa hylsor där skidorna ska sitta och kanske fortsätta med draget till fyrhjulingen
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Nu närmar det sig färdigt!

Har helsvetsat både underredet och själva "lådan" samt sammanförd dom, tycker själv att det ser jävlig fin ut för att vara gjord av mig:cool:









Har också fixat förstärkningar till plastbelagen samt fäste och "styrstål" så den inte blir så hal i sidled


Och spännöglor måste man ju också ha:amuse:


Just nu står den på min praktikplast i väntan på pulverlack så efter sportlovet ska det ut och provköras, om man hinner på fart på fyrhjulingen tills dess då:mmph:
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
varit och hämtat kälken och monterat i hop den och måste fan säga att den blev bättre än jag trodde

väntar bara på att man ska få grejerna till fyrhjulingen så man kan ut och provköra
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
super snyggt!
Är det du har längst bak ett dunk fäste? du tror inte det kan bli baktungt? som det ser ut på ritningen ser bättre ut tycker jag