Projekt Skidoo olympiq -71

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
Projekt Skidoo olympiq -71 började med att morfar hade en Aktiv 440/600 som i vintras ådrog sig ett gashäng och skenade rakt in i en björk, vilket blev ett resultat på att chassiet vart bara pären kvar av.

Motorn i aktiven(som klarade sig med endast en avflugen tändhatt) som säkert många vet en pålitlig Rotax 440 klenod på ca 25-30hk! :hmmmm:. När skotern hade svikit och inget annat altenativ var att skrota skotern tog jag (smart som jag var) genast och plockade ur motorn. Då fick ja den brillianta idén att ja skulle ge den gamal olympiqen ett nytt liv som stått i skogen ca 5-7år med skuren motor.

Det var då det rikitga projektet började. Jag bestämde mig för att slänga i rotax 440in och endå försöka behålla den så orginal i utssendet som möjligt. Olympiqen drogs in i garaget för en översyn, okej det var allt annat än bra i utgångsskick :) fort vart skotern nerskruvad i molekyler och ja började mäta och mäta och återigen mäta för att lina in variatorerna med varandra- så nya motorfästen var bara ett måste. Efter ett par timmar i oändlig koncentration och huvet fullt av mått fick ja motorn där ja ville ha den. Jag tog med mina mått på motorfästena och tvär for in på industriprogrammet på liljaskolan för att klippa till mina nya fästen. Ja la fästena på hyllan och sökte mig ner mot den extrema rullboggien hehe! ;) lagrena på drivaxeln fanns inte, drivaxeln hade börjar nöta i kedjehuskåpan:tsk:, nya lager och lite magi så vart även det som nytt!:nuts:

Då ja inte har möjlighet att lägga in bilder på bygget just nu så ska jag fixa det ikväll (om jag inte ska skruva hehe) men hoppas ni följer mig under projektets gång! ;)
 
E

ejwbegysv

lite jobb där :)

Varför inte lägga in bilderna i galleriet på forumet?
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
ja jag har försök det bli ju lite roligare för er läsare då också men ska försöka göra de ja kan har inte lyckats komma på det än hehe'! :p
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
haha jajemen snart så! har fått soppapump och elsysetmet idag så snart kommer den gå som en raket! ;) men vi siktar väll på provkörning när första snön lagt sig! ;)
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
just nu håller jag på med att försöka trixa in avgassystemet utan att demontera allt för mycket utan skoterns framvagn! ;) kvar att köra på skotern är

* Leda om avgassystemet

* Dra nya bränsleledningar

* Dra nytt elsystem(tändningslås,fram/baklyse, hel-halvljus.)

* Flytta bak tanken för att där tanken satt är nu avgassystemets nya plats. Även för att få en bättre tyngdpungt, måste ju tänka på vikten fram! ;)

* Laga huven - plasta ihop, spacka up, slipa ner och slutligen lacka! är sugen att lacka den antingen vit eller gul!!
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
haha tack ja jag hoppas bara det sätter sprutt på den! vidare utväckling på detta bygge blir att montera in en yamaha phazer eller en srv motor! ;)