Igår blev det premiärtur med cykeln. Bygget har inte gått helt problemfritt men ett steg fram och en par steg bakåt senare så sitter i allafall dämparen på plats, bussningar svarvade både till bandsats och skidinfästning, luftbox är caddad och 3d-printad och motorn är servad så det kändes som att en första uppstart var lämplig.
Konceptet funkar. Dock lossnade ett av hjulen i boggien för den övre axeln så jag ska svarva om dem (igen). Sen ska jag försöka få tag på något att linda in motorn och få dit stänkskyddet över mattan och kanske något stänkskydd mot luftboxen.
Har dock enormt skidtryck just nu så att köra vägar och hårt underlag är spännade. I djupsnö är det inga problem. Ska se hur man kan göra om detta. Funderar på att korta den till 120" istället för 141" som den är nu så det kanske blir i samband med det. Bara det dyker upp en lämplig matta så ger jag mig på det projektet.
Ni som kör på vintern, vad kör ni med för motorolja? Manualen säger 5W-40 från -10 grader men man kanske bör gå på en 0W-40 för säkerhets skull om den blir stående i kylan ett tag. Har ju bara kick på den här så jag tänker att det kanske blir lite svårstartat med för seg olja?
Hittar ingen info om hur mycket den laddar så jag får prova mig fram. En kompis kör en 24W led-bar på sin Kawasaki kx450 men måste stänga av den när han ska kicka igång den för annars räcker inte strömmen till för att driva bränslepumpen. Är maskinen väl igång funkar det tydligen så jag ska testa mig fram för min pannlampa är för klen för detta ändamål.