Projekt: Stor skotersläpvagn (Byggtråd)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Haha du är ju inte ens laglig med Lupon ;-)

Bra stort det där släpet :)

Fundrar på drag bakom Polon, men det där är snäppet kaxigare :)

_beast

Aktiv medlem
30 nov 2007
72
0
6
Oj ser att jag är medlem här så jag frågar väll då :)
Har reglerna ändrats något sen detta projekt byggdes, för jag har ett rensat underrede från en husvagn ute på gården och ska snart och hämta c balk med släpet.

JoTT

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Är det någon har koll på vad en obromsad släpvagnsaxel (torsion) typ AL-KO väger? med eller utan däck/fälg. Har inte lyckats hitta nån viktspec. på någon axel överhuvudtaget så all input är välkommen! :)

Last edited:

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag hörde ett rykte om att man behöver intyg på bromsarna, Men ingen här har skrivit något om det?
-Behöver man nått intyg ang. bromsarna?

A

axelsson_vpg

Med min bil får jag dra 1520 kg. Om jag bygger ett släp som väger 500kg, hur mycket får jag lasta om de sitter en 1200kg axel på släpet?

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Med min bil får jag dra 1520 kg. Om jag bygger ett släp som väger 500kg, hur mycket får jag lasta om de sitter en 1200kg axel på släpet?
Du får lasta totalvikten-tjänstevikten, och med en 1200kg axel borde det vara 700kg om tjänstevikten landar på 500kg.

A

axelsson_vpg

Ok tack, låter vettigt!

Får man upp tex. 3st Renegades på ett 210x400 släp? Ska börja bygga och vill inte överdriva då jag tänkte använda släpet till annat.

TSO

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Ok tack, låter vettigt!

Får man upp tex. 3st Renegades på ett 210x400 släp? Ska börja bygga och vill inte överdriva då jag tänkte använda släpet till annat.
Bör nästan gå, men kan bli trångt beroende på vart man har axeln på släpet/flaket samt vilket material man har stänkskärmarna i osv...

A

axelsson_vpg

Bör nästan gå, men kan bli trångt beroende på vart man har axeln på släpet/flaket samt vilket material man har stänkskärmarna i osv...
Hur är de med belysning?
Minst 1st sidomarkering + reflex vardera sida orange gula?
Bakljus, bromsljus, blinkers och triangelreflex bakåt?
Framåt då? behövs blinkers/ markering / reflex framåt?

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag är sk lumen*** så jag monterade en hel driva sidomarkeringar på min vagn så jag kan inte svara på hur många det ska vara, framåt ska du däremot ha vit markering och reflex - i varje hörn då.
Det du skrev om bakljus stämmer bra, dock högst 40cm in från kanten och minst 35cm från marken.

W

wettrob

Hur är de med belysning?
Minst 1st sidomarkering + reflex vardera sida orange gula?
Bakljus, bromsljus, blinkers och triangelreflex bakåt?
Framåt då? behövs blinkers/ markering / reflex framåt?
Alla släpvagnar som dras av bil ska ha följande utrustning:

Framtill:Två vita reflexer, placerade högst 40 cm från släpvagnens ytterkanter. Om släpvagnen är bredare än 160 cm ska den dessutom ha två vita lyktor framtill.

Baktill:Två röda baklyktor, två röda trekantiga reflexer, två röda stopplyktor, vit skyltlykta, en orangegul körriktningsvisare på vardera sida.

På sidorna:Orangegul lykta och orangegul reflex, minst en på vardera sida. Om släpet är mer än sex meter långt måste det finnas flera lyktor och reflexer.

Jag skrev det i någon annan vagn tråd tidigare.

forslund

Välkänd medlem
7 mar 2011
164
0
6
Skultuna
Alla släpvagnar som dras av bil ska ha följande utrustning:

......

På sidorna:Orangegul lykta och orangegul reflex, minst en på vardera sida. Om släpet är mer än sex meter långt måste det finnas flera lyktor och reflexer.

Jag skrev det i någon annan vagn tråd tidigare.
Min 4P Twin XL 2009 har bara reflexer på sidorna, så där måste det finnas olika regler med avseende på längd eller nåt annat. Samma gäller jobbets kortare sävsjösläp 2006

W

wettrob

Min 4P Twin XL 2009 har bara reflexer på sidorna, så där måste det finnas olika regler med avseende på längd eller nåt annat. Samma gäller jobbets kortare sävsjösläp 2006
Håller på att plugga för att ta C och CE kort och böckerna vi har är nya för 2011/2012 och det jag skrev står i böckerna.
Så jag vet faktiskt inte om det finns några andra regler men det var understruket på "Alla släpvagnar som dras av bil ska ha följande utrustning."

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Går man in på t.ex. 4P hemsida och kollar vagnar så har ju alla dom mindre vagnarna bara reflexer på sidorna. Llka om man kollar på andra hemsidor för släpvagnstillverkare.
Och skulle det vara olagligt skulle dom ju inte få registerat dom.