pulk tips

nikkeolsson

Aktiv medlem
23 dec 2010
78
0
6
Piteå
Då vare dags de man aldrig trodde skulle ske jag kommer dra PULKA i vinter.. pga tillökning i familjen, så kommer frågan.

:confused: Vilken skoter pulka ska man välja för bästa komfort ?
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Har inte haft nån annan men har en bränna standard och tycker att den är helt okej. Förvånansvärt välbyggd för priset får jag säga. Är nu 5 år och säkert 300 mil. Det som har varit problem är att första rutorna sprack en kall juldag. Dom sitter ju bara med kardborre och fick nya på garanti. Sen har de funkat bra.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Jag har kört med Nila i några år nu och tycker den är både följsam och vettigt konstruerad, har den med nyare underredet. Testade även en Hajkpulka nåt år men den upplevdes tippig och instabil.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nog ska man satsa på en pulka med fjädring, samt mjuka, ledade medar.
Alltså någon av Bränna eller Nila.
Bamsepulkan har stela medar och det är i mina ögon en stor nackdel.

Jag har själv en Brännapulkan Comfort, dock ombbygd i fjädringen.
Originaldämparna är väldigt hårda, så åker man med för lite last i pulkan, typ två mindre barn så fjädrar den ingenting.
Med två vuxna i funkar det bättre, då sjunker fjädringen ihop lite när man sätter sig i, och sen jobbar fjädringen rätt bra i guppen.
Bytte dämpare på min till Fox Float, som man kan ställa hårdheten på med hjälp av luftpump. Nu funkar den otroligt bra, har bättre komfort i pulkan än på skotern.:blink1:
Så har du höga krav så ska du satsa på Royal air framför comfortpulkan, då har man också luftfjädring med möjlighet att ställa hårdheten.
Har tyvärr ingen erfarenhet av Nila.

Snackar vi sen komfort så ska du ha värme i pulkan.
Har kört det i min i tre år nu och det är suveränt.
Inga gnälliga ungar som fryser och vill hem...
Man behöver aldrig sitta och fundera om det är för kallt för att åka ut, fixar man att sitta på skotern är det bara att åka. I pulkan har dom det varmt och skönt.
 

klarran

Medlem
17 sept 2010
44
0
6
Är det någon som testat goforts pulkaunderrede? Funderar på att byta bort den gamla tungdragna nila underredet
 

klarran

Medlem
17 sept 2010
44
0
6
Hjulboggie.
Visst skojar du? Att sätta frugan på en alaska sled, då är inte skiljsmässan långt borta.

Eller du kanske säljer den.

Frågar igen. Är det igen som dragit eller åkt goforts pulkaunderrede?
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Jag har en brännan comfort som går mkt fint efter skotern. Hur den är att åka i vet jag inte då jag själv sluppit åka. Den är även till salu då den används alldeles för lite för att behålla. Tror den kan ha gått 3 mil totalt.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hjulboggie.
Visst skojar du? Att sätta frugan på en alaska sled, då är inte skiljsmässan långt borta.

Eller du kanske säljer den.

Frågar igen. Är det igen som dragit eller åkt goforts pulkaunderrede?

Nä jag skojar inte. Men den är inte snygg, det håller jag med om. Själva pulkan kan man ju sätta i släden och därmed sitta som folk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja, jag tror också att Royal air har bäst comfort av de pulkor som finns för tillfället.
Nilas lösning med fjädring tror jag inte når upp till luftfjädringen på Royal.

En till sak som jag tycker är en fördel med Brännapulkan är att infästningen för plastmedarna sitter högt upp.
Det är aldrig några problem när man ska över plogvallar eller liknande, det hakar aldrig tag som jag kan tänka mig att det gör med Nilas eller Bamsepulkans lösning på medar.
Likaså hur den beter i lössnö, det känns ju som att Nilas och Bamses medar kommer gå under snön, istället för att trycka ner den så meden hamnar ovanpå snön...

Nila


Bamse


Bränna
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Vi har en bränna (ingen aning vilken modell men tror det är en comfort) och det enda ja kan klaga på är väl att kapellet efter X antal år börjar bli lite slitet. I övrigt en mkt trevlig pulka, lätt att dra och go att åka i.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
http://dl.dropbox.com/u/13063082/cosafe_rapport.PDF

http://markussons.se/om-alaska-sled/


Enkel, hållbar och komfortabel. Vid en första anblick kan man tro att en komplicerad pulka med fantasifullt designad fjädring är det bästa, men det mesta tyder på att så inte är fallet. Dvs - montera en sittpulka (gärna med värme) på en Alaska sled så har du sannolikt bästa lösningen.
Jag har använt en hemmabyggd platta för att dra hem älgar och havererade skotrar i flera år och jag ser några svagheter med den planen. För det första så går en platta ganska tungt. Inte så jävla farligt tungt, bakom fyrhjulingen känner man det inte eftersom att den drar så hårt men bakom skotern så går den märkbart tyngre än en gofortkälke eller nilapulka. En annan nackdel är att den är ganska otymplig, den tar plats bakom skotern eftersom att den lätt vill gena eller sladda ut i kurvor och sen så glider den lätt i sidled om det är snett. Dessutom slits en platta väldigt snabbt, jag menar om du bara använder den för att pimpla så är det väl lugnt och den håller i flera år men skidorna på en nila håller helt klart flera år längre. Och sen så ligger allt på marknivå så det hamnar snö och annat jävelskap från skotern över hela lasten.

Största anledningen till att en platta går förhållandevis mjukt är ju också därför att plasten är mjuk och flexar när man kör. Man riskerar att styva upp den och förstöra de egenskaperna om man fäster en pulka till en platta.
Nä en platta är fantastiskt bra till vissa saker. Som att dra hem älgar eller havererade skotrar. Men inget annat. Ingen vill sitta i snösprut bakom en skoter och det går ju inte att lasta nåt värdefullt eftersom att det blir förstört. Ved går heller inte att köra hem med en sådan platta eftersom att man fan inte ska putta runt ved efter marken.(1)

Sen har jag enorma problem med namnet alaska sled också. Den här amerikafascinationen kommer jag aldrig att förstå. Det mesta som byggs i USA är skit.

En till sak som jag tycker är en fördel med Brännapulkan är att infästningen för plastmedarna sitter högt upp.
Det är aldrig några problem när man ska över plogvallar eller liknande, det hakar aldrig tag som jag kan tänka mig att det gör med Nilas eller Bamsepulkans lösning på medar.
Likaså hur den beter i lössnö, det känns ju som att Nilas och Bamses medar kommer gå under snön, istället för att trycka ner den så meden hamnar ovanpå snön...
Det är aldrig problem med en nilapulka att det hakar fast i vallar.
I lössnö går den kanske lite djupare som du säger. Största nackdelen med nilapulkan är dock att man inte kan backa utan att den stappar med skidorna. Dock är det en hållbar konstruktion som går riktigt mjukt.
Jag vet inte om det är ett problem numera men jag såg när plasten gick av på en brännapulka för några år sedan. Den tålde väl inte flexet antar jag men jag vet inte om det är ett återkommande problem eller om det ens finns nuförtiden. Gofort har inte det problemet.

(1) Måste förklara det här med att putta runt ved efter marken. På youtube finns det ändlöst med videos från u-landet på andra sidan atlanten med olika vedmaskiner. Ingen maskin är eldriven som här i den civiliserade världen utan allt går på små bensinmotorer eller är direktkopplat till en traktor med kraftuttag. Alla maskiner är komplett livsfarliga, saknar dödmansgrepp och du måste vara flink med fingrarna om du vill ha dem kvar.
Oftast brukar det se ut såhär. En kille tar upp en stock som han lyfter upp till en klinga för att kapa upp den i klabbar. Klabbarna släpps ner på marken, sen lyfter han antingen klabbarna för hand eller puttar med en traktor till klyven. Klyvmaskinen är antingen en jävla skruv eller någon form av tryckkolv som trycker mot en kniv, givetvis kan man inte stänga av kolven. Sen när klabbarna är klyvna till ved så släpps de TILL MARKEN där någon annan stackare antingen får handbära till en vedbod eller där någon amerikansk arbetarklasshjälte lyfter vedhelvetet med skopa till någon vedförvaring.
Helt utan hänsyn till säkerhet, effektivitet eller ens en tanke på att veden blir full med grus som förstör klingan och blir till skit inne i kaminen.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag har en kamrat som varit "au-pair" hos inuiter i norra Kanada. De använde denna typ av "Alaska Sled" (skit i namnet). En man drar ledigt 700kg last på en sådan. Den är extremt lättdragen. Vidare finns styrskenor under bakdelen vilket gör att den inte drar iväg i sidled vid lutning. Slits knappast alls då friktionen är låg och materialet hållbart. Låg tyngdpunkt ger små belastningar. Den följer skotern fantastiskt i såväl djupsnö som på hårt underlag.

Däremot blir packningen snöig om man inte har täckning, korrekt.

En sittpulka kan fästas så att flexibiliteten bibehålls.

Ibland är det bra att tänka utanför boxen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

klarran

Medlem
17 sept 2010
44
0
6
Lätt dragen i lössnö och på hårt spår vet jag att den är. Har inte dragit lika tungt, kanske 400kg men då var de inte roligt att åka utförs med plastskivan knuffandes och svingandes där bakom. Synd också att den samlar så mkt snö

Tror fortfarande inte att en monterad pulka på en alaska sled är lösningen.