Pulverlack?

Mk1

Välkänd medlem
8 nov 2009
304
0
16
Luleå
Hur ser jag om något verkligen är pulverlackerat?
Lämnade in mina nya forsteg som jag tillverkat på pulverlackering här i Luleå i veckan. Hämtade ut dom igår, men tycker att det är väldigt tunt med färg på dom,det lyser igenom på sina ställen, och färgen verkar vara väldigt öm, lossnar lätt. Tror jag blivit blåst, att dom bara sprutat på vanlig färg, utan grundfärg...
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Ja med min erfarenhet har du nog blivit det...
Om inte han som utfört jobbet slarvat rejält men hur som helst ska du gå tillbaka med sakerna!

Lämnade min skoter till Jonas på pitekök och sprutmåleri och kan garantera att där lossnade det inge färg, inte ens när bakdelen sprack och böjde sig närmare 180grader...

Testade även att dra med en vass knivspets halvhårt över färgen och då blev det endast små små tunna ytliga skador...
 

jespan

Välkänd medlem
5 dec 2009
214
0
16
Om den som lackat snålat på pulvret så skiner det igenom! Och inte kört delarna i ugnen tillräckligt länge så räcker det med att peta på lacken så lossnar den! Vilken färg är det?
 

Mk1

Välkänd medlem
8 nov 2009
304
0
16
Luleå
Det är vit färg.
Tidigare när jag sett pulverlackerade saker, så har det varit en mycket tjockare färg, bl.a. fälgarna som jag lämnade in i pite för några år sedan.

Nu har firman julstängt i 2 veckor, men jag vill montera ihop skotern för att få köra lite. Men efter julhelgerna, så får jag ta och visa upp resultatet för dom. Misstänker att det lär vara en hel del bruna fläckar i det vita :-(
 

jespan

Välkänd medlem
5 dec 2009
214
0
16
Den vita färgen skiner igenom skit lätt om det är för lite pulver! Specielt om det är mörkt bakom! Ta gärna en bild! Har du tex ett tusch( stavning) sträck under färgen så syns det oftast igenom!
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Men man ska inte ha tusch under färgen då allt ska(helst) blästras innan och sen rengöras med ex thinner.. Det fick jag iaf lära mig när jag lämnade in mina saker på lackning.. det var väl inget måste men han som gjorde jobbet bad mig göra det för att han inte ville göra jobb som mest troligt inte blir bra ...
 

jespan

Välkänd medlem
5 dec 2009
214
0
16
Det var ett exempel! Har inte sagt att man ska ha tusch under! Desutom så om du ska blästra delarna så ska man använda sandbläster! Helst ska man bara tvätta delarna! Har jobbat med pulver lack och är ytan dålig på detaljen så blir färgen dålig tex repor/svetsdiken eller om delen är stål blästrad!