Putsning av förbränningsrum på toppar

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Som rubriken lyder: Putsning av förbränningsrum på toppar, ger det någon effekt att putsa upp sina förbränningsrum i topparna till högblankspolering eller är det bara onödigt skitgöra för såna som vill att maskinen ska glänsa lika mycket på insidan som utsidan?

Hade tänkt kombinera detta på en xlt motor tillsammans med borrning, ev. planing av toppar, samt portning av vevhus samt insug och utblås.. men som sagt är det någon idé att ge sig in på topparna mer än planing??
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Vet inte om det är bäst att låta bli, är inte säker på hur det funkar i en 2T och i det skedet blandningen har kontakt, men insugskanaler på 4T maskiner skall vara lite grova för att bättre blanda bränslet med luften, har man blanka kanaler blir det turbulens och bara skit av det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Det är både för o nackdelar med polerat.
Polerat håller mer rent från sot (fastnar inte) så förbränningsrummet håller mer rätt form så att säga.

Men o andra sidan med grov yta typ blästrad så fastnar sot och blir som en värmeskydd strålvärme ut i kylvatten,,Värmen stanna kvar i förbränningrummet och blir effekt istället.

Så vad som är bäst vet i F.

Jag keramikbehandlar alla toppar och polerar dom sedan. Då har jag värmebariärskydd och polerat så det är ju opptimalast.