Rör sig mattan i sidled?

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Hej
När jag ska kolla om mattan drar "rakt" så började jag att fundera på om och i sådana fall, hur mycket mattan kan röra sig i sidled?

Det jag menar är om jag mäter hur mycket matta som ligger utanför nedre bakre vändhjulet, ska det alltid vara lika mycket på bägge sidorna eller rör sig mattan i sidled så det beroende på omständighet, kan slå nån cm på höger o vänster sida från mattkant och in till hjulet?

Mvh
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kör spik rakt frammåt på hårt&plant, ställ in därefter så den har lika på bägge sidor, svänger man lite, så brukar mattan förflytta sig lite, helt normalt att det kan diffa då 10mm.iallaf.
 
Reactions: Mr snow

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Står tydligt i de flesta skotermanualer jag sett.

Hissa upp skotern bak, kör runt mattan minst 5-ish varv och stanna av motorn, (mattan ska inte bromsas fast).
Mät hur mattan går, (jag brukar kolla avståndet mellan slideskenan och mattclipsen)

Kör runt mattan minst fem varv igen och mät om. Brukar vara fenomenalt känsligt när man börjar närma sej "rakt", ett tiondels varv på ena sträckskruven kan gör att mattan går över från ena sidan till den andra.
Oftast så brukar det bli "händer ingenting, händer ingenting, händer ingenting.... för mycket" =)
 
Reactions: antonbc

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
På min Polaris Widetrak-14, så stack några nitar ca 10 mm längre in i bakänden av tunneln, mot mattan. Mattan gick alltså i dessa, då och då.
Tog bort dessa. Gissar att det är nit som används i början av moteringsproceduren, för att få ihop chassiet.

Frigången till manna var bara någon mm. Nu lite mera.