R-Evo 800 ( 2006 ) Dåligt gassvar... ?

Stallo

Välkänd medlem
10 jan 2006
112
0
6
42
Norway
Jeg synes at R-evo'en min har dårlig gas respons, man klemmer inn klypan så går d et 10 dels sek før den reagerer, har prøvd en X-trim og den var enda værre, har drevet ned raven og det ble litt bedre. er det noen andre som har opplevd det samme og hva kan jeg gjøre for å få raskere gas respons?
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
800 är inte som en 600 precis men inte är den seg tycker jag :confused:


har däremot upplevt 2ggr vid körning över 1400m att den som vill dö i 1/10 del sec om man snabbt hamrar i fullgas. Menar du det eller ??
 

Stallo

Välkänd medlem
10 jan 2006
112
0
6
42
Norway
nei ikke d jeg mener. jeg kjører i 700 til 900 moh, jeg kan stå på et vann, helt i ro, og når jeg klemmer inn gassen tar d et lite sek før den reagerer, mens kompisen min reagerer umiddelbart han rører på gassen.
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Måste prova det i helg om jag har samma sak, har då inte upplevt nått sånt själv ännu :confused:


men du har rätt i att den är Högt Drevad från fabrik, ska prova dreva ner 2 kugg.
inte att den är slö men att den vill bränna rem snarare
 

Stallo

Välkänd medlem
10 jan 2006
112
0
6
42
Norway
høres bra ut, den er ikke treg, den går jo fort som faen og akser bra når den reragerer, men d er akkurat d lille som mangler.
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Jag tror jag vet vad du menar, ungefär att man har en bil med stor V8 och kör på högsta växeln, mycket kraft men inte lika explosiv.

hur som helst har jag hittat ett mindre drev som jag ska prova inom några dagar, återkommer.
 

hoblin_revo

Aktiv medlem
5 dec 2005
70
0
6
offerdal
upplever precis samma sak med min revo 800, har blivit värre sedan jag kört 10 timmar, funderar på om den inte får för mycket soppa på tomgång och lågfart. den är även surstartad och stiften blir svarta.
 

Stallo

Välkänd medlem
10 jan 2006
112
0
6
42
Norway
har aldri opplevd revo'n som tungstartet, starter alltid på første draget, tennstiftene har heller ikke vært noe problem.
men d er nok samme sak vi sliter med.
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
har nu provat slänga på 2 kuggar mindre på övre drevet "24:43"

Kört lite runt huset och på ängen ca 10min och det ser lovande ut minst sakt :)
den är snabbare på gassvar men toppvarvet påverkas inte det minsta "strax under 8000vid max" som inte stämmer överens med ÅF säger :confused:

ska testa vidare under kommande kvällarna så jag återkommer med mer info om vad jag har gjort mm
 

Stallo

Välkänd medlem
10 jan 2006
112
0
6
42
Norway
jeg har også 24 drerv oppe, kjente ikke den store forskjellen til å begynne med, men etter å ha kjørt ca 2 mil
var d som et trylleslag og akserelasjonen ble mye bedre.
nå har jeg fått rernovert alle demperne og strammet dem ganske hardt, så nå begynner ting å fungere.
 

hoblin_revo

Aktiv medlem
5 dec 2005
70
0
6
offerdal
jag tror jag ska bestycka ned min vid service, tror att den får för mycket soppa. tycker att den bluddrar på låga varv. har upptäckt detta efter inkörningsperioden. funderar på om det kan bero på att den ställer om tändningen då. då jag inte hade detta problem redan från början kan det ju inte bero på drevningen. samt att jag vill ha motorn att gå så rent som möjligt. sedan funderar jag på att mixtra lite med variatorn på den. finns ju mycket att hämta där.
 

Stallo

Välkänd medlem
10 jan 2006
112
0
6
42
Norway
ja man kan hente mye på variatoren, skal eksprimentere litt med primær variartoren og se hva som skjer.
 

Ture_Tapio

Välkänd medlem
27 mar 2006
180
0
6
Matfors
så där var min med... köpte shims och shimsade upp nålarna.. nu går den perfekt.. körde på 4000-5000 rpm och gav fullt så dog den av en 1/10 sekund.. nu är det borta...:D
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
skoter_alf skrev:
Hej vad ska jag satsa på en ski-doo mxz rev 600 -06 eller en Lynx Rave 600 -06. Vill ha et bra svar :D
Om du vill kunna hålla stumt hela tiden utan att damparna bottnar så ska du köpa Lynx.
Dom bara tar och tar utan att ge upp :D
 

Stallo

Välkänd medlem
10 jan 2006
112
0
6
42
Norway
d er litt forskjell på dem det opplagte er selfølgeli at de er satt sammen på to forskjellige plasser, de har samme leverandør (Bombardier). det er ikke store forskjeller når man ser dem ved siden av hverandre men hvis man ser nærmere så har de forskjellige dempere, lynx sine dempere er vertikale mens ski-doo har skråstillte, mange mener at lynx sine dempere er bedre og tåler mer, jeg må si meg enig i den påstanden da jeg har endel erfaring med begge merkene. videre så har de samme motor, men med forskjellig sammensetting, for å si d enkelt så henter ski-doo mer effekt ut av motoren, de tyner det de kan ut av den, mens lynx er litt mer tilbakeholden med effekten (ca 5 hk), noe som resulterer i at motoren er mer driftsikker. jeg har vært borti mange ski-doo som er skjært, men det er skjelden man hører om noen som har ødelagt en lynx motor. ellers så er kjørestillingen tilnærmet lik. når man skal velge mellom disse to merkene, går d mye på magefølelse, hva man selv synes er best pga at disse merkene er ganske like.
 

Stallo

Välkänd medlem
10 jan 2006
112
0
6
42
Norway
tja si det... det er jo en firtakter mot en to takter så det blir litt smak og behag. skal være litt forsiktig me å si noe om yama for den har jeg veldig lite erfaring med. har bare prøvd en RX1 med turbo og det var heftig.
 

hoblin_revo

Aktiv medlem
5 dec 2005
70
0
6
offerdal
upptäckte att min revo drog på tok för mycket olja, lämnade in den och fick det justerat blev stor skillnad. pratade med en kontakt på brp som berättade att detta var ett vanligt problem att återförsäljarna inte klarade av att ställa pumpen rätt så brp har kommit med ett nytt verktyg som skall underlätta detta. jag har dock blivit jävligt less på inkompitenta återförsäljare. har ända sedan papprena blev skrivna blivit dåligt bemött och fått jävligt dålig service hos min återförsäljare. hade jag inte själv kollat upp servicebulitinen skulle inte uppdateringarna blivit gjord på min revo. tycker det är jävligt tråkigt när man lägger ut en massa slantar på en ny skoter och det bara blir skit av allting.