R-Evo Rave-800 ( 2005 ) Oljeförbrukning... ?

FREEBäver

Aktiv medlem
13 mar 2006
80
0
6
Dalarna
min 05ans rave 800 hinkar i sig olja tycker jag. snittar 1 liter olja på 7 mil. vilket jag tycker låter mycket. så då undrar jag om ni tycker de låter normalt å vad eran rave 800 r-evo snittar? ps jag har vart med kontakt med en lynxverkstad å dom tyckte de lät normalt.

tacksam för svar
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
2T olja

Min Rave-800 hinkar i sig olja tycker jag.
snittar 1 liter olja på 7 mil.
:confused: Frågan du borde ställa till dig själv är hur mycket Bensin som gick åt samtidigt ?

Det är ju nämligen förhållandet mellan Bensin / 2T Olja som är intressant för att se om något är galet på din maskin.


.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Hmm.. jo du har rätt "2stroke", men om man räknar på att det har gått åt 1liter olja och den ska ha 2% blandning, har han gjort av med 50 liter bensin.
Om man räknar högt att det har varit 3% blandning ska det ha gått åt 33 liter.
Fakta vi vet är är att maskinen gått 7mil.
50/7=7,14 lit/mil
33/7=4,71 lit/mil
Då undrar jag om man som förare inte anar en lite tendens till bludder...:confused:
Så man bör nog titta på alla parametrar
Så nog är nåt galet, för inte tror jag på allvar att skotern ska ta 5 - 7 lit/milen
Jag har själv haft samma problem (800 -01), och när jag tog upp det med Bengt C&M sa de att det var normalt.
Vid första servicen frågade mekanikern om den inte dragit fruktansvärt mycket olja, eftersom pumpen hade stått helt åt he.....
Min tog aldrig under 9%... Men det var helt normalt :mad:
 

FREEBäver

Aktiv medlem
13 mar 2006
80
0
6
Dalarna
Sv: 2T olja

:confused: Frågan du borde ställa till dig själv är hur mycket Bensin som gick åt samtidigt ?

Det är ju nämligen förhållandet mellan Bensin / 2T Olja som är intressant för att se om något är galet på din maskin.


.
ja förlåt. :D nemen som i helgen så åkte jag 28 mil och skotern drog lite mer än 55 liter bensin och under hela helgen så fick jag slå i 4 liter olja.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Impregnering

I helgen så åkte jag 28 mil och skotern drog lite mer än 55 liter bensin och under hela helgen så fick jag slå i 4 liter olja.
Japp det ger 7,27 % inblandning :eek:

Jag tycker synd om övriga i ditt skotersällskap :D ;) de ligger väl nu på sjukhus med svår astma och själv borde du väl nu ha fått bra impregnering av dina skoterklaäder så att de står emot vatten. :D

Skämt åsido så har du nog din oljepump helt galet !
Gör en grundlig justering och kolla även returfjädern på pumpen så att den verkligen drar tillbaks armen då du släpper gasen.




.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Samma med vår 800 -05, den drar extremt mycket olja. Måste be åf kolla pumpen på den nu när den passerat 50 mil
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
När man släpper gasen sakta så har en del pumpar svårt för sig att gå tillbaka men om man släpper från full gas så brukar de gå tillbaka, montera en lämplig extra fjäder som drar tillbaka pumparmen och prova sedan, normal förbrukning vid oljeinjektion är ca 3-3,5%
 

FREEBäver

Aktiv medlem
13 mar 2006
80
0
6
Dalarna
När man släpper gasen sakta så har en del pumpar svårt för sig att gå tillbaka men om man släpper från full gas så brukar de gå tillbaka, montera en lämplig extra fjäder som drar tillbaka pumparmen och prova sedan, normal förbrukning vid oljeinjektion är ca 3-3,5%
Var te verkstan igår med skotern å dom fick fixa de där. Och dom gjorde de du skrev. Nu så väntar jag bara på att de blir lördag så jag kan åka te vildmarkscupen i Svartnäs :D och jag får mjäll och gulsot om jag får lov att tanka i olja under färden :mad:

Men tack för alla svar och så HA EN SKÖN FORTSÄTTNING DENNA SKOTERSÄSONG!