Rave 670 -95 går dåligt i djupsnö??

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
Hej..Jag har en lynx rave 670 -95:a...när ja kör i djupsnön i fjällerna så vill skotern bara dö å bara blöddra.Ja har bytt bestyckningen i den till under original.Hålet längst fram på huven täcks igen av snö. Därför har jag funderat på att köpa sportluftfilter till skotern. Det sägs ju att skotern kan ta in mera luft då. Eller så har ja tänkt och borra fler hål i original luftburken. HJÄLP mig:) eller kom med förslag som e bättre:DAll hjälp mottages
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Sv: Går dåligt i djupsnö??

Hej

De kan vara att de far in snö i utblåset så att motorn inte orkar trycka ut avgaserna. Man kan sätta fast en blåt i baljan som styr undan snön.

MVH Robin
 

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
Sv: Går dåligt i djupsnö??

okej..men hur gör man för att leda bort snö dåra..Hur ska man sätta dit plåt
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sv: Går dåligt i djupsnö??

Sätt en svagt vinklad plåt framför/över utblåset som håller snöfritt där vid djupsnö.
 

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
Sv: Går dåligt i djupsnö??

förstår inte riktigt hur du menar..men ska ja sätta dit en plåtbit framför utblåset om man kollar på skotern framifrån huven..eller?? röret går ju ut en bit från baljan, kanske max 1dm..men hur mkt ska jag gör plåten längre än utblåsröret??
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Sv: Går dåligt i djupsnö??

Sitter din pipa och ljuddämpare rätt?

"Röret" ska sitta jäms med baljan.
 

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
Sv: Går dåligt i djupsnö??

okej..nätgaller hade ja redan tänkt att fixa..tack iaf..hört eátt de hjälper lite iaf..jag tror att pipan o sluburken sitter rätt
 

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
Sv: Går dåligt i djupsnö??

men vad gör det om röret inte ligger jämns med baljan. Vad kan det ha för påverkan?
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Sv: Går dåligt i djupsnö??

förstår inte riktigt hur du menar..men ska ja sätta dit en plåtbit framför utblåset om man kollar på skotern framifrån huven..eller?? röret går ju ut en bit från baljan, kanske max 1dm..men hur mkt ska jag gör plåten längre än utblåsröret??

De är svårt att sätta pipa å burken fel, men de låter galet då du har den utstickande ca 1 dm från baljan..
 

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
Sv: Går dåligt i djupsnö??

ja alltså ja vet inte..ja chansade bara. skulle nog kunna tro att den ligger typ 5cm utstickande. Men ja nästan till 99% att piparn och dämparn sitter rätt. Men tror du att det dära med plåten skulle hjälpa??
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Sv: Går dåligt i djupsnö??

Bara testa å se, hade röret varit jäms med baljan hade du inte behövt en stor plåtbit.

Nu blir de lite annars.
 

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
Sv: Går dåligt i djupsnö??

okej.men ja vet att röret inte ligger jämns med baljan. Om de inte hade funnits nå utstickande så hade de inte behövts alltså???
 

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
Sv: Går dåligt i djupsnö??

<kom gärna med fler förslag om ni har det:Dall hjälp mottages
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Sv: Går dåligt i djupsnö??

Inte ska röret sticka ut så mycket ur baljan... om ens något alls. Är du säker på att det är orginal ljuddämpare på maskinen? Om inte så kan det mycket väl vara orsaken. Ta lös dämparen och kolla så att den inte heller är modifierad, typ att nån dåre svetsat på en rörstump vid utblåset. Annars tycker jag att tidigare tips låter mest troligt, vet att jag läste på forumet om ett liknande problem på en cobra eller rave för ett par år sedan. Vill minnas att det löstes med en plåtbit framför utblåset som styr bort snön så att motorn kan andas ordentligt. Om nu ditt utblås sticker ut 5cm kan du testa att snitta röret så att utblåset blir snedskuret med den längre halvan åt färdriktningen (mycket omständig förklaring).
 

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
jag har sne kapat utblåset nu..också har ja satt dit en plåt bit som e lite bockat..men den ligger maxx 1cm utan för utblåset. kommer det att hjälpa eller måste ja gör en länge bit so sticker ut längre??