Rave-670 "Bigpipe" ( 1998 ) Hastighetsmätarproblem... ?

PatrickS1

Semi PRO sledder
5 okt 2006
31
0
0
Västernorrland
hem.bredband.net
:) Hej.

Nu har man problem...
Hastighetsmätaren funkar inte.
Vajern och mätaren är hel, det är den där saken som vajern går in i (under variatorn) som tydligen är trasig...
Vad kallas den ?
och hur mycket kostar en sån ? (metallklumpen med en stor mutter)

Jag vore tacksam för hjälp

Patrick
 
Senast redigerad av en moderator:

Skogshuggarn

Välkänd medlem
24 sept 2006
188
0
6
Sandviken
Sv: Hastighetsmätare Rave 670 "Bigpipe" -98

Vinkelväxel tror jag det heter. Har du kollat viren som går från axeln till växeln den brukar ju kunna gå sönder.Är den trasig så kan man stoppa dit en spik istället.
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Sv: Hastighetsmätare Rave 670 "Bigpipe" -98

Den lilla wiren mellan axeln och vinkelaxeln brukar ju pajja om drivaxellagret har gått sönder! så kolla det också!
 

PatrickS1

Semi PRO sledder
5 okt 2006
31
0
0
Västernorrland
hem.bredband.net
Drivaxellagret...hmm går det att köra skotern utan driftstörningar om det pajat? (ni får ursäkta heldumma frågor men jag är helt värdelös på att skruva) Jag har kört mågra kilometer och inte hört vare sig missljud eller märkt något konstigt (även om jag inte kan skruva, kan jag köra...)

Mvh Patrick
 
J

JagLuktarGott

Klart du kan köra, det enda som kan hända är att det som är trasigt i mätaren går sönder lite till, men du läre väll antagligen köpa en helt ny, vad det nu är som har pajjat, så det är ju shit the same :)
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Vinkelväxeln brukar med åren börja gå trökt och då går mellanvajern av, byt ut vinkelväxeln och vajern så löser det sig.
 

PatrickS1

Semi PRO sledder
5 okt 2006
31
0
0
Västernorrland
hem.bredband.net
Kontaktade förra ägaren och fick reda på at han skjutit remmen under sista färden i våras och att det var då mätarn pajat. Jag testade att sätta en spik enligt ert tips och det verkar fungera (har kört ca 10 mil) Man får väl se hur länge det håller och om det dyker upp följdproblem...

Tack än en gång för hjälpen (kommer nog att behöva mer hjälp vad det lider...)
 

Revo800

Ny medlem
16 jan 2007
2
0
1
Stockholm
Samma sak hände mig på min gamla skoter Rave 670-00. Jag skulle dock rekomendera att smörja upp den med lite olja så att den går lätt igen. Köp en ny "fjäderpinne" eller vad det heter så är risken mindre att du kan få framtida problem som en eventuell spik kan leda till. Har för mig att den kostade under 10 kr.