Rave-670 BigPipe ( 1998 ) Varvar ej ur... ?

i HATE phazer

Välkänd medlem
hej
Har en lynx rave 670 big pipe -98 som jag inte får att gå riktigt bra
ja drog ut på sjön och pressa riktigt kom upp i ca 120km/h och den vara strax under 7000rmp ca 6900 står till och med på varv mätarn "max rmp 7700". Har nu bytt rem utan skillnad jag kollade på primären den stod på steg 2, och vad ja fatta finns det 6 steg, inslags varvet ligger på ca 3500-3700 (har jag för mig) så min fråga till er vad ska jag kolla först vad är troligast fel???:confused:

kan det ha med variatorn att göra?
eller nått annat vad isåfall?
vad jag tycker så går den ganska bra. kan ibland vara lite svår startad när den är körd för nån timma sen, då det är minus grader ute. Men den startar på 1a då den inte vart körd på flera dygn och då man nyss stängt av...:mad:

HJÄLP!!!tacksam för snabba svar

MVH//Martin
 
Last edited:

i HATE phazer

Välkänd medlem
Sv: Rave 670 big pipe går ej fullt ut???

tror inte det är kolvarna... men kollat lite i tråden med lynx manualer och klurat ut att dom har ställt max varv på lägsta möjliga... så imorrgon ska jag ställa dem så den varvar 7800rmp så får ja se om det blir nå bättre, sem får ja kolla upp det där med rave portarna nån gång dom har nog inte rengjorts på säkert 2-3 år om inte mer... nån som vet hur mycket en sån ska varva? 7700?
 
Last edited:

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
150 , de stämmer nog,dom gamla lynxarna går inte speciellt mkt fortare efter vad jag har läst.
min 94 gör nått sånt också.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Ja den blir bättre i hela registret pga att du ändrat vinkeln på ramperna.
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
håller motorn om man ställer den på steg 5-6? så den varvar över rek max varv?...

risken för ras ökar ju det förstår ja men är det mycket mer slitage med 400-500 varv över max rekomenderat?

skotern blir så grymt mycket roligare när man ändrar det:D
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
om du börjar över varva motorn så kan du tappa effekt.
sen tar det mera stryk, så som det alltid gör när man trimmar eller portar osv..
 
J

JagLuktarGott

Maxvarvet är ju det varvantalet där motorn har sin effekt topp, så försök att laborera med variatorn så du håller dig på det varvtalet där den har mest pollar, 7700 RPM? genom hela registret, då kommer den gå som bäst!
Hade själv liknande problem med min 440 racing, min övervarvade först och sen låg den på kanske 500rpm för lite, och på en 440 är det många pollar som försvinner pga den höga effekt toppen! och jag ändra på ramperna ett eller två snäpp så jag fick den att ligga ganska bra på 8500 eller vad det nu är. Sen kan du även ställa om raveportarna och testa om det gör någon skillnad, om dom ska hugga in på låg-mellan-hög registret, typ.. Men det brukar inte vara något att hänga i julgranen endå.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Maxvarvet är ju det varvantalet där motorn har sin effekt topp, så försök att laborera med variatorn så du håller dig på det varvtalet där den har mest pollar, 7700 RPM? genom hela registret, då kommer den gå som bäst!
Hade själv liknande problem med min 440 racing, min övervarvade först och sen låg den på kanske 500rpm för lite, och på en 440 är det många pollar som försvinner pga den höga effekt toppen! och jag ändra på ramperna ett eller två snäpp så jag fick den att ligga ganska bra på 8500 eller vad det nu är. Sen kan du även ställa om raveportarna och testa om det gör någon skillnad, om dom ska hugga in på låg-mellan-hög registret, typ.. Men det brukar inte vara något att hänga i julgranen endå.
Rave portarna har ju egentligen bara effekt på effekt toppen.. På lågfart så får du mer effekt om dom e stängd. Anledningen till att dom är rörliga är att man får ut det bästa av 2 världar. Trång avgasport när det går långsamt =maximal effekt. Större avgasport vid maxblås = maximal effekt.

Kanske lite övertydligt men....
 
J

JagLuktarGott

Rave portarna har ju egentligen bara effekt på effekt toppen.. På lågfart så får du mer effekt om dom e stängd. Anledningen till att dom är rörliga är att man får ut det bästa av 2 världar. Trång avgasport när det går långsamt =maximal effekt. Större avgasport vid maxblås = maximal effekt.

Kanske lite övertydligt men....
Tack, var nått i den stilen jag menade >_<
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
men om man ställer variatorn på 5-6 så går den både fortare mer axx å den varvar ca 8000 å max power är på 7700...
så vad "jagluktargott" menar med att den går bäst förstår jag inte riktigt ?
att den håller bäst ?
fö skotern blir ju inte roligare å köra när det går både saktare å mindre axx iallafall enligt mig... :rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
J

JagLuktarGott

men om man ställer variatorn på 5-6 så går den både fortare mer axx å den varvar ca 8000 å max power är på 7700... så vad "jagluktargott" menar med att den går bäst förstår jag inte riktigt? att den håller bäst? fö skotern blir ju inte roligare å köra när det går både saktare å mindre axx iallafall enligt mig...:rolleyes:
Okej, det var underligt, min 440 går mycket sämmre om den övervarvar med 300rpm (fast det är självklart skillnad på en 440 och en 670, men endå) Du har inte pipor eller liknande då som gör att effekt bandet är annorlunda? för oftast brukar dom där uppgifterna stämma rätt bra från tillverkaren.

Om du kollar på dom här bänk resultaten som Mulle från m-performance i mora har gjort på en exakt lika maskin som din,
så ser du tydligt att du tappar effekt efter 7700-7800rpm. Men dock inte lika kraftigt som min gör!
Men du har fortf mindre ponnys @ 8000rpm jämfört vad du har vid ca 7750rpm.

Graf:http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/Lynx/-98/RAVE670GRAP.jpg
Data:http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/Lynx/-98/RAVE670SIFR.jpg


Och den här sista grafen visar på att du har mest effekt (120hk) strax före 7500rpm,
Men jag skulle gissa på att iallafall den här sista har pipor eller är ombestyckad.. men aja.
http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/Lynx/-98/67098.jpg

:eek:

Mvh/Patrik
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
Okej, det var underligt, min 440 går mycket sämmre om den övervarvar med 300rpm (fast det är självklart skillnad på en 440 och en 670, men endå) Du har inte pipor eller liknande då som gör att effekt bandet är annorlunda? för oftast brukar dom där uppgifterna stämma rätt bra från tillverkaren.

Om du kollar på dom här bänk resultaten som Mulle från m-performance i mora har gjort på en exakt lika maskin som din,
så ser du tydligt att du tappar effekt efter 7700-7800rpm. Men dock inte lika kraftigt som min gör!
Men du har fortf mindre ponnys @ 8000rpm jämfört vad du har vid ca 7750rpm.

Graf:http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/Lynx/-98/RAVE670GRAP.jpg
Data:http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/Lynx/-98/RAVE670SIFR.jpg


Och den här sista grafen visar på att du har mest effekt (120hk) strax före 7500rpm,
Men jag skulle gissa på att iallafall den här sista har pipor eller är ombestyckad.. men aja.
http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/Lynx/-98/67098.jpg

:eek:

Mvh/Patrik


mer effekt ja, men den går ju fortare ju mer den varvar/växlar ut å axx, också om du har 300rmp över max effekt och det går lite tyngre å varven minskar så minskar det ju till det varvtalet där den ger mest...
 
J

JagLuktarGott

mer effekt ja, men den går ju fortare ju mer den varvar/växlar ut å axx, också om du har 300rmp över max effekt och det går lite tyngre å varven minskar så minskar det ju till det varvtalet där den ger mest...
den orkar väll fortfarande inte växla ut lika långt om den inte orkar tillräckligt? och då går den sämmre?
Sen förstod jag inte riktigt resten men..
jaja, du har väll fått svar på frågan i vilket fall?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
mer effekt ja, men den går ju fortare ju mer den varvar/växlar ut å axx, också om du har 300rmp över max effekt och det går lite tyngre å varven minskar så minskar det ju till det varvtalet där den ger mest...
Den växlar ut mer, och ger bättre acceleration om den håller sig på det varvtal där den ger mest effekt. Så är det bara. Varvar du över effekttoppen så går den saktare och får sämre acc, även om du tycker att det känns bättre pga ljudet.

Sen kan det ju vara så att din varvmätare inte stämmer riktigt, ganska vanligt att den visar för mycket med typ 2-300 varv...
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
om du över varvar tappar du effekt.. du tänker väl att om du varvar mera så kommer den ha bättre acceleration o topp hastighet.. det är fel, du tjänar inget och övervarva en motor, du tappar!. man ska alltid växla där max effekten ligger!

om du har en motor som ska varva 7500 rpm med 120 hk på det varvtalet, så börjar du över varva motorn så tappar du till 100 hk (bara ett exempel) hur ska 20 hk mindre göra så att skotern ska gå snabbare.. som sagt bara ett exempel.