RAVE 670 Mountain mod ( Hemma bygge ) !

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
På allmän begäran ( av 2stroke :p ) så lägger jag upp en tråd om mitt Mountain bygge!...


Kom gärna med funderingar ideér eller kommentarer ! :D
 
Senast redigerad av en moderator:

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Har fixat fram lite plåtar (farsans jobb "sponsrar" :) ) för att flytta ner bakre dämparfästet, har även borrat lite nya hål i chassit...bilder kommer så fort jag tage dom ;)

Mer info och annat kommer så fort jag gjort nå mer :p

Frågor? jamen ställ dom då!
 
Reactions: Kubbad

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
the trasher skrev:
roligt projekt!! vill också gör anåt sådant.. kul kul
Jeppjepp kul e ne...

Lite bilder på håltagningen och plåtarna...


Främre fästat flyttat ca 2cm bak och 3,5cm ner...
"Mellan" fästet flyttade jag den övre skruven ner till det bakre nedre hålet...ca 9cm bak och 4,5-5cm ner...
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Bushboys servern har varit nere ett tag så har inte blive nå uppdateringer på ett tag,
sen har den ju varit jul å allt sånt så har inte hunne gjort så väldans mycket...

men nu har jag iaf äntligen fått alla fyra drivhjul...så då ska man bara ta å pressa dit dom då jag får tid å möjlighet till de....
första testturen är inte långt borta nu...tur det kommer lite snö..


Så blev bakre plåtarna...


Har börjat med framvagnshöjningen


hummmm.....vad är det där....den tror jag vi slänger bort
 
Last edited:

ToBe_

Välkänd medlem
21 dec 2005
124
0
6
valbo
grymt lär jag säga! va har du för plåtar till boggiefästningen?? är sugen på att göra en sån grej själv, om det håller bra?
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
För nersänkningen av bakre boggiefästet (om de va dom du mena) har jag använd 2mm galvad plåt...bara för att det va de jag fick tag på...å nog tror jag de ska hålla...plåtarna som satt där var endast 1mm
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
tjenare hur bad du dig till när du satte dit "förlängnings" plåtarna allts å när du skall höjja den funderar p nått liknande på min moddade racing 454 -96
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
ipsel skrev:
tjenare hur bad du dig till när du satte dit "förlängnings" plåtarna allts å när du skall höjja den funderar p nått liknande på min moddade racing 454 -96
Humm....hänger inte helt med...menar du alltså förlängningsplåtarna som i dom som ska sitta på boggieskenorna...

om det var dom du mena så mätte jag bara på ett ungefär fixa lite material (5mm plåt) fixade hålen för vändhjulen....satte dit vändhjulen satte fast plåtarna med tvingar mot skenan och slog dom till önskad mattspänning i "slakt läge".
Sen tog jag borren å borra hål där...
Bilder på förlängningsplåtarna kommer...ska borra lite till bara :cool:
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
förklara lite dåligt .. nä det har jag reda gjort för ett tag sedan -... nä' jag tänkter på höjningen fram
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
aha...på så vis...

Där tog jag och borrade ett nytt 8mm hål i trail-armen lite snett genom det undre färstet för A-armarna (heter dom va?) sedan har jag fixar å donat till lite plåtar i 3mm....humm lite krångligt å jobbigt att förklara...ska ta lite bilder imorrn efter att jag borrat klart...
 
Last edited:

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Bilder på framvagnshöjningen...

Jag tog å borra ett nytt 8mm hål...syns bäst på första bilden...då muttern syns genom "skenan" där krängningshämaren vanligtviss sitter...

Var även tvngen att slipa bort lite för att få dit den bakre plåten syns på bild 2.

 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
zTeve skrev:
Bilder på framvagnshöjningen...

Jag tog å borra ett nytt 8mm hål...syns bäst på första bilden...då muttern syns genom "skenan" där krängningshämaren vanligtviss sitter...

Var även tvngen att slipa bort lite för att få dit den bakre plåten syns på bild 2.

Hej!
Måste först säga att det blir ett grymt bygge =) Sen skulle jag gärna villja se lite bilder på den bakre boggie-infästningen hur du hr satt fast dom i chassiet, vilka plåtar mm! Vill gärna ha lite tips och trixs, för jag ska Höjja min Lynx Cobra Ultra -96, är ju så låg orginal ;) Lycka till med bygget =) Mvh/Joel
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Ja nog blir det en grymt bygge nog :cool:

Jorsten du vill alltså se bilder "innifrån" bandtunneln? de kan fixa till imorrn men igentligen ser man det men behöver på nån bil lite lägreupp i tråden...bara borra hål å popnita...

Plåtarna är 2mm galvad....

tipps å trix humm....jadu...ska se vad jag kan hitta på
Borra först bort orginal fästena (kanske märka upp var centrum på hålet är först)
sedan tar du en plåt och tvingar fast den mot chassi på känn var du tycker den ska sitta, borra 2-3 hål (för att vara helt 100 på att det blir rätt kan du ta och sätta en bult i hålen var efter du borrar, för att plåten inte ska "vandra")

Sedan gäller det att borra dit det stora hålet på lämligt ställe...

ta sedan loss plåten och tvinga den kant i kant mot den andra sidans plåt och borra samma hål på den
på detta sätt kommer hål på samma ställe på båda sidorna

Nu är det bara popnita fast plåtarna och borra upp resten av hålen och popnita dom med...

Bocka till plåten som ska va bockad :) och tvinga borra och nita fast den...sedan borrar du upp det stora hålet innifrån genom hålet som redan finns där...


Ja tipsen å trixen blev ju lång iaf...sen om du blev nå visare får vi väl se...bara fråga igen/mer om du/ni vill
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
zTeve skrev:
Ja nog blir det en grymt bygge nog :cool:

Jorsten du vill alltså se bilder "innifrån" bandtunneln? de kan fixa till imorrn men igentligen ser man det men behöver på nån bil lite lägreupp i tråden...bara borra hål å popnita...

Plåtarna är 2mm galvad....

tipps å trix humm....jadu...ska se vad jag kan hitta på
Borra först bort orginal fästena (kanske märka upp var centrum på hålet är först)
sedan tar du en plåt och tvingar fast den mot chassi på känn var du tycker den ska sitta, borra 2-3 hål (för att vara helt 100 på att det blir rätt kan du ta och sätta en bult i hålen var efter du borrar, för att plåten inte ska "vandra")

Sedan gäller det att borra dit det stora hålet på lämligt ställe...

ta sedan loss plåten och tvinga den kant i kant mot den andra sidans plåt och borra samma hål på den
på detta sätt kommer hål på samma ställe på båda sidorna

Nu är det bara popnita fast plåtarna och borra upp resten av hålen och popnita dom med...

Bocka till plåten som ska va bockad :) och tvinga borra och nita fast den...sedan borrar du upp det stora hålet innifrån genom hålet som redan finns där...


Ja tipsen å trixen blev ju lång iaf...sen om du blev nå visare får vi väl se...bara fråga igen/mer om du/ni vill
Okej! Det här komemr att vara till mycket god hjälp, jag ska bara få tummarna ur arslet och göra det också =) Man gruvar ju sej lite för man vill ju att skotern ska vara i körbart skick när man får lust att köra :D Men jag ska nog börja på att demontera den nu i veckan! Men först ska jag fixa fram plåt så att man inte hänger upp sej på det! Men tror du plåtarna håller? 2 mm galvad alltså! Verkar nästan lite vekt :/ tack på förhand / Jorsten
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Jorsten skrev:
Okej! Det här komemr att vara till mycket god hjälp, jag ska bara få tummarna ur arslet och göra det också =) Man gruvar ju sej lite för man vill ju att skotern ska vara i körbart skick när man får lust att köra :D Men jag ska nog börja på att demontera den nu i veckan! Men först ska jag fixa fram plåt så att man inte hänger upp sej på det! Men tror du plåtarna håller? 2 mm galvad alltså! Verkar nästan lite vekt :/ tack på förhand / Jorsten
just galvad spelar ju ingen roll...var bara för att jag fick tag på de...
att det skulle va vekt vet jag inte...orginal plåtarna är bara ca 1mm, iofs blir ju dom nya längre men man lägger ju dom dubbel på den nerskujtande delen så någ tror jag de håller...känns då stabilt
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Hej...funderar oxå på å höjja min 670 -95 både fram och bak , hur pass mycket törs man röra i framvagnen, tänkte mest på fjädringsverkan dvs om man börjar flytta fästen hit o dit så borde ju fjädringen bli lidande? men det såg ju vettigt ut det du gjort...nice work!