Rave-800 ( 2005 ) Kedjehusdrev... ?

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
vid 1:1 utväxling och 7900rpm så toppar din maskin följande en matt delning på 2,52" och 9t drivhjul

26-43=164,15 org
25-43=157,83
24-43=151,52
24-44=148,08
23-43=145,21
24-45=144,79
22-43=138,89
23-45=138,75
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Är det bara dom äldre TRA som har 0.83 utväxling eller gäller det även dom nyare? Isåfall blir det ju några km/h till.. Min har jag 21/43 i och det blir då en teoretisk toppfart på runt 160km/h
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
jo de stämmer att TRA variatorn kan överväxla en hel del
men vid 1:1 så genereras minst effekt förlust
så ska man ha så snabb skoter som möjligt så ska man räkna på 1:1

med 26-43 så toppar den typ 200
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Jo, men man kan inte räkna med 1:1 ifall man har en skoter som växlar 0:83 utan att ändra på det, annars stämmer inte uträknade data.

Teoretiska toppfarten är runt 200 vid den drevningen, men den toppar knappast det :)
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
jo men om vi ska räkna på 0.83 så krävs de även att remlängd, rembredd och att cc mellan variatorerna är korekta och för att kunna mäta ut rätt cc så krävs det att man stummonterar motern annars kommer den att ligga en aning bakåt under acceleration dessutom är de ju sällsynt med en 800 rem som inte är sliten om man har "autobahn" drevning som e fallet org
men vi räknar väl korekt nu då :)

26-43=197,77 org 800
25-43=190,16
24-43=182,55 org 600
24-44=178,41
23-43=174,95
24-45=174,44
22-43=167,34
23-45=167,17
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Toppfart....

jo men om vi ska räkna på 0.83 så krävs de även att remlängd, rembredd och att cc mellan variatorerna är korekta och för att kunna mäta ut rätt cc så krävs det att man stummonterar motern annars kommer den att ligga en aning bakåt under acceleration dessutom är de ju sällsynt med en 800 rem som inte är sliten om man har "autobahn" drevning som e fallet orginal.
men vi räknar väl korekt nu då :)

26-43=197,77 org 800
25-43=190,16
24-43=182,55 org 600
24-44=178,41
23-43=174,95
24-45=174,44
22-43=167,34
23-45=167,17

Precis som håxås skriver så måste allt i variatorerna samt underlag etc etc vara perfekta för att ens komma i närheten av de teoretiska toppfarterna som man får fram genom matematiska formler.


Min egen helt standard 800'a med 144"/365 cm matta har visat 185 Km/h på mätaren med 2 personer på :eek:.....
under perfekta förhållanden. = Snabb Buss :D

Med Original Drevning 26/43




.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Visst är det så, men förutsättningarna för att en formel ska stämma är ju att allt är i godkänt skick, rem etc. Teori är alltid en sak, praktik en helt annan så helt 100 stämmer det givetvis aldrig i vilket fall. Men man bör ju stoppa in de värdena som stämmer till ens skoter och sedan ta hänsyn till att allt kanske inte är i topptrim, och framför allt att som du säger att cc måttet blir kortare vid acceleration. Det är ganska omöjligt att få lös EXAKT hastighet även om man tar hänsyn till dessa saker, för det är fortfarande fler faktorer som spelar in.