Rave 800 PowerTek går konstigt.

Busaracer

Medlem
23 dec 2018
10
3
3
53
Älvkarleö Bruk
Jag har en Rave 800 PowerTek -09 som blivit konstig. Första provturen gick den så att jag nästan fick hjärtat i halsen. Sen lade jag i backen och då baktände den och sköt lågor ur avgasröret, (gick lika när jag lade ur backen) efter det fick jag höja tomgången för att överhuvudtaget få den att gå och nu tycker jag att det fattas massor med effekt. Nån som kan ha nån aning om vad som hänt?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Rent spontant känns det som om dendär "första" provturen kan ha gjorts utan riktig varmkörning så du har troligtvis ingen kompression kvar.
Leta reda på en kompprovare och kolla kompen i cylindrarna.
Min gissning är att den har skurit på en cylinder
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Må så vara men din beskrivning stämmer bra på en skuren motor, alternativt så är kolven/kolvarna så slut så ringarna sitter homogent med kolven =).

Jag personligen hade nog tagit lös topp och cylinder ock kollat innan jag hade dragit i snöret nå mer för att ej förvärra skadan.
Räcker att en liten pyttebit av kolven lossnar och åker ner i vevhuset så är ett sprucket block ett faktum.
Veven kan även vrida sig om det tar "stopp" i ena cylindern då dessa vevar är lite känsliga.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Byt tändstift så går den bra igen de duger inte att bägge stiften har gnista för ett stift kan va semisläckt! Så enkelt kan de vara men starta den inte förens du tagit ett kompprov. Om du inte har en kompprovsmätare så be någ dra medans du trycker fast ett finger i tändstiftshålen. Man känner faktisk om ena cylindern ligger 1-2 bar lägre än andra cylindern.
 

Busaracer

Medlem
23 dec 2018
10
3
3
53
Älvkarleö Bruk
Byt tändstift så går den bra igen de duger inte att bägge stiften har gnista för ett stift kan va semisläckt! Så enkelt kan de vara men starta den inte förens du tagit ett kompprov. Om du inte har en kompprovsmätare så be någ dra medans du trycker fast ett finger i tändstiftshålen. Man känner faktisk om ena cylindern ligger 1-2 bar lägre än andra cylindern.
Bytte tändstift var det första jag gjorde, men det blev tyvärr ingen skillnad.
 
Reactions: kawabond

Busaracer

Medlem
23 dec 2018
10
3
3
53
Älvkarleö Bruk
Ja inte var ena kolven speciellt kry iallafall. Jag har klart begränsad erfarenhet av 2-taktare desto större erfarenhet av överladdade 4-takts hojmotorer och det här tycker jag ser ut som nåt bränsle/tändnings-relaterat. Kolvtoppen har ju som smält vid avgasporten så det borde ju gått alldeles för varmt. 11D76E80-1222-4FA7-B0D8-14D38F5E3023.jpeg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
De är nog skräp i förgasaren för den cylindern men Kolla efter läckage i gummiinsug mellan förgasare och motor också.
kolla även om vevaxeltätningen är hel för denna cylinder för om de läcker kan de bli sådär.
 

Cykeltjuven

Prospect sledder
1 mar 2018
16
4
3
IMG_4359.JPGIMG_4359.JPGSåg ut som mina med andra ord dvs så här på både över och undersida haha fick bli boysen reeds i aluminium istället, min skar i våras när sista turen skulle tas startade fick stå och gå innan jag la i backen sen stannade den och startade inget mer = 0 komp på ena cylindern
 

Busaracer

Medlem
23 dec 2018
10
3
3
53
Älvkarleö Bruk
Visa bifogad bild 27719Visa bifogad bild 27719Såg ut som mina med andra ord dvs så här på både över och undersida haha fick bli boysen reeds i aluminium istället, min skar i våras när sista turen skulle tas startade fick stå och gå innan jag la i backen sen stannade den och startade inget mer = 0 komp på ena cylindern
Ouch 😱
Det är ungefär lika som med utförsåkning, " man ska aldrig göra första eller sista åket".
 

Cykeltjuven

Prospect sledder
1 mar 2018
16
4
3
Lite så kände jag också... Lär ha gått rätt varmt under vintern för kolvringstoppet hade krupit in i kolven så ringen kunde snurra fritt och knäckas i avgasporten, nåja hade räknat med renovering ändå för jag köpte maskin osedd och enda jag hade i vevlagrena var rostvatten tog mig dock 198mil förra vintern rätt bra ändå :D
 
Reactions: Busaracer