RE 800 2010

MrSup

Välkänd medlem
Nu skiter ja i om det är smutskastning eller vad ni tycker!
körde en 2009 Re 600 E-Tec i fjol va super nöjd med maskinen men saknade de där sista man vill ha i motorväg, blev ca 210mil med 600-an ha åkt F7 förut.
Jag köpte en 2010 RE 800 till i år med 44-as matta 2 kugg nerdrevat. men den förbannade skiten äter remmar är de meningen att man inte ska kunna köra den som en 800? har nämligen kört lugnare med den här än med E-Tecen. är inne på min 5-e rem efter 120 mil nu! 3 st 377 remmar ha gått sönder och en ultimax rem. Brp står inte för nån åtgärd alls! ha köpt ventkit men inte monterat det. Brp säger att då få man in den finaste snön ändå.

VAD ska jag göra för att bli nöjd? eller ska jag måste byta märke igen?:hmmmm:
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Inkörning av rem, drevning, ventkit och momentstag är väl lösningar som dom verkar använda på Ski-Doo XP.

Men jag håller med, det är "förjävligt", speciellt som remmarna ju kostar en liten slant.

Edit: Med andra ord skulle du kanske överväga att montera nån form av momentstag. Även sett en del som byter sekundären till en TEAM.

För övrigt skulle jag kunna tänka mig att vi byter maskin rakt av, samma chassi, drevning och matta, men du får en 600 e-tec istället :)
 

MrSup

Välkänd medlem
Jo självklart förstår jag att inkörningen är viktig av en rem! har som sagt drevat ner 2 kugg. behövs det mer? Har sök momentstag men hittar inget så vart köper man det? ventkit rekomenderar inte BRP. ja det är minst sagt förjävligt när man inte kan använda skotern som en 800!! körde F7 03 och 05 före jag gick över till Lynx och dom gick då köra mycke hårdare med och dom höll!! sen att fjädringen va kass på dom är en annan historia!
nja nått byte är jag inte intresserad av då jag hade en e-tec i fjol. tycker dom är ganska slö men bra ekonomi dock!
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Jo personligen tyck jag att även om det finns en massa lösningar så ska väl inte det vara kundens kostnad/bekymmer???? Om en produkt inte är färdig så ska den väl repareras eller inte ens säljas förrän den är klar!!! O sen inte skylla på förare eller som en åf sagt inte köra dom i lössnö!! Är det inte en snö skoter???? Problemet som jag ser det är att folk köper dom ändå och tar den "extra" utgiften för eftermarknads lösningar själva tillslut för att kunna använda skotern(skulle jag gjort a om än förbannad) som det är tänkt men det borde ju bli en bojkott på brp produkter tills dom åtgärdat problemen!!
Vill även säga att jag lyfter inget skoter märke till skyarna, alla märken har problem/fel, har själv länge varit sugen på en lynx o tycker det är en av dom bästa på marknaden!! Men det är rent ut sagt skitdåligt att inte en tillverkare tar sitt ansvar över en produkt!!!! Hur mång är det som upplever detta från brp??? Söker man på nätet verka det finnas ganska många som inte fått nån respons/hjälp av brp utan fått lösa detta själva!!!
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Är det inga fler som har remproblem på lynx 800??? Eller vill man int erkänna för sig själv o andra att sitt märke inte är felfritt??? Ja kan väl börja jag då, själv fick ja byta kolvar efter 120mil pga fabfel... 800 polaris har haft mycke strul med omappningar, cylbyte, kolv byte avgas burks byte o finns annat också så dom har problem a!!! Men dom har gjort detta utan disskusioner eller försökt o skylla på förrarfel!! Så det är ju där brp brister tycker jag!!! Kom igen nu, finns d inga fler med detta remproblem/brpproblem???? Eller nån som har fått hjälp av brp att lösa problemet är också av intresse!!!
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
har köpt stag och vent kit till min som jag nu ska testa med och se hur det går med vanliga 383remmen.
utan stag och ventkit kom jag 35mil på 1:a 383 remmen så ska bli roligt och se nu om detta hjälper något....
sedan vet jag många i usa som pratat mycket om motorlinjering/hårdare motorkuddar osv på xp 800r...

Polaren har en xp800r kort maskin och hans variatorer gick inte alls att ta på då de var väldigt varma...
han har tryckt på ventkit på skotern och det blev stor skillnad, frågan är dock om det blir en egentlig skillnad...
är ju bara upp i stugan vissa helger så tar lite tid att testa och få lite mil på maskinerna....
 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
tråkigt att det ska vara så.jag skrev tidigare i ett forum,och frågade vad man ska använda nya lynx rave 800 -10 till men då blev jag bojkottad men det är ju sant.vad ska man ha dom till? tråkigt att brp inte värka kunna lösa problemet.
 

J.Sandling

Medlem
27 dec 2009
24
0
1
Harads
Har en 2010 xtrim 800, har bara monterat ventkit och remmen är felfri fortfarande efter 75 mil....Är inne på service nu och då drevar ja ner den 2 kugg, mest för att ja drar lite pulka ibland......men efter alla problem med remätande(flera år) så tycker man ju att det borde gå att fixa så man får en skoter som man slipper kosta på ännu mer när man hämtat den från åf... Yamahas remmar håller ju för flera hundra hästar på deras maskiner.....!!!!
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
jag kör en re 800-10 som käkar rem..original 383 remmen höll 11 mil, fick en 377 a som tråda upp vid 20 mil, men höll 20 till...kör nu på en 288 tror jag den heter från rs.
kör med 44mm matta,ventkitt, momentstag, 21-49 drevning och rensat bort lite isolering å hålborrade kåpor i bakkant och har typ kört 50 mil på sista remmen och den håller än.
 

MrSup

Välkänd medlem
Oki så kort och gott är momentstag och ventilering ett måste. 49-21 lät väldigt lågt drevat! sådär beter sig mina remmar oxå trådar sig direkt å kommer nån liten gummi bit ibland.

VART kan man köpa ett momentstag som passar direkt då? VART sätter ni ventileringen? tycker de ser ut som hundskit att borra in dom direkt i sidokåpan! Berdrövligt att dom går ut och skriver att den är en skoter gjord för hård körning när dom inte håller! och det är väl en skoter som ska tåla lite snö och belastning!?!
BRP suger på att åtgärda saker!
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
21/49 blir kanon... Enligt en uträckning (om det stämmer att det är 8 kuggars drivhjul vill säga) jag hittat så teoretisk toppfart blir ca 147km/h men den lär ju orka det oavsett lutning eller snö mängd!!! :)

8150(maxvarv) / 0,83(TRA'n har ju inte 1:1utv.) * 21(lilla drevet) / 49(stora drevet) * 2,86(drivhjulsdeln.) * 8(antal kuggar) / 12(konstant) * 60(konst.) / 5280(konst.) * 1,609(mph till km/h)
 
R

RevMan

När det är bytt till 44matta så förstår jag om BRP inte behagar hjälpa till. Den kommer ju inte så från fabrik. Men det är ju inte BRP som har ansvaret, det är din ÅF
Men när 377remmen inte håller längre så tror jag att den skulle vara likadan med orginalmatta.
När det släpper trådar så kan det bla annat bero på felaktigt linjerade variatorer, för mycket remslir=felaktig justering/skit på skivorna eller helt enkelt för hög belastning.
Du kanske skulle få din ÅF att kolla så variatorskivorna inte vobblar, har tydligen hänt nån gång, tycker att dom borde försöka linjera variatorerna också med sekundären så långt ut som det går, finns servicebulletin.
Iom att 800R kom så bytte man variatortillverkare från CVtech till TEAM
 

MrSup

Välkänd medlem
Min skoter är inne på verkstan igen nu motor är i linje säger dom andra gången den kollas! om remmarna ska flyga sådär fort för att man enbart sätter dit en 44-as matta tycker jag att det är fruktansvärt dåligt med tanke på att Skidoo/Lynx ska vara ett ledande märke! känner en som kör polaris iq med 51mm matta han har inge problem! Det verkar som att när Brp fått fram en maskin så ska de säljas säljas säljas sen skiter dom i hur de jävlas som! börjar bli riktigt less!! är inte meningen att man ska behöva kosta på en drevsats för 2000kr ventkitt 500kr och ett momentstag vad de nu kan kosta!? för skotern kostar faktiskt 136900:- redan och funkar skit!!!

Skulle jag ens få tanken på att köra som "pudersmek" filmen på youtube skulle jag nog behöva 2 remmar för liknande körning!
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
sök på youtube på floating qrs så ser man varför det slits remmar på skidoos xp-chassi, samt lynxens re-chassi....
495:- dollares för att fixa skiten via eftermarknads delar, har dock inte hittat någon sida som säljer denna lösning.
Någon som vet var man kan hitta/köpa denna lösning?

För er som inte orkar kolla så handlar det om att när man trycker på=gasar hårt så följer inte sekundären, primärvariatorn.
Detta löser man med flytande sekundär som kan flytta sig x antal millimeter i sidled så att sekundären alltid anpassar sig till primären....
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Ja om man inte ska kunna byta matta på en skoter varför saluför då åf själva andra mattor??? Har själv en shift 600 för den delen som ja bytte matta på till en 38mm från en 22mm alltså 16mm skillnad o har då inga problem vare sig med garanti eller med remmarna så att skylla på mattbyte är nog inte ens i närheten av sanningen!! För på lynx 800:an om ja inte har fel så är det väl en 38mm på dom original o till en 44:a är det alltså 6mm skillnad men han har ju även dreva ner 2kugg så tror nog att dom täcker upp skillnaden på mattan!!
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
momentstag har funnits på blocket i dalarna nån snubbe som gjorde... men min tog rem även med det monterat. linjeringen ska vara bra sa dom på första servicen...känns som det blev bättre med en rejäl nerdrevning och mycke ventilation.
har framför variatorn, uppe på kåpan och i bak kant.
sen måste man nog hålla koll på justeringen på sekundären satt man har remmen spänd och den där plastlåsningen som sitter på -10 orna kan ralla lite.
 
R

RevMan

Ett duellsdrev kostar typ 250-300 och fungerar kanon.
Vad sitter det för drevning i skotern?
Momentstag tror jag inte alls på, flyttar bara en massa krafter från stötdämpartornet. staget som sitter på RS sitter från främre motorfästet. men det går tyvärr inte att ha på 800.
på 2009 byts helixen ut till 44-42 från 47-44.
BRP rekomenderar högst 23/45 med 44 matta.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
det där med plastlåsningen? jag har samma låsning som 2009:eek:rna på min 2010....

mbrp>> vet inte vem du svarade åt, men håller med dig helt det är klart att det inte är mattorna som förbrukar remmen. För hur skulle då förra chassina kunnat klara av hk-mattorna redan då men inte på nyare maskiner?

Hur som helst så ska det bli roligt och se vad de kommer att göra åt problemet, eftersom det är tydligt att det inte fungerar i dagsläget...
 
R

RevMan

En öppen fråga bara till er som har hög remförbrukning.
Hu långt kör ni innan ni trycker fullt när skotern har stått över natten?
tex 377 remmen är stenhård och behöver hög temperatur för att greppa i skivorna. Om man då bara kör 100-200 meter och sen trycker järnet så glaserar man remmen direkt och sen dröjjer det inte länge fören corden släpper.
Hade en xtrim 800 ifjol och där var jag väldigt noga med att köra lungt första 1-2km för att allt skulle få upp värmen. Tror aldrig jag har hållit full gas så länge som jag gjorde med den när det var djup snö och den remmen höll 35-40 mil tills en slangklämma gick sönder så det sprutade glycol på variatorerna. Det var dessutom den sämre 383remmen. 22/45 drevning och 51mm matta.
Problemen kom smygande iom att Team började bygga TRAn Summit XRS -07 körde ju dom flesta sönder remmar på löpande band