Redan många olyckor :/

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
Skoterförare påkörd och dödad av bil

En man i 25-årsåldern omkom i en trafikolycka utanför Arjeplog på onsdagskvällen.

-Mannen var ute på en skotertur när han fick problem med sitt fordon. Han övergav skotern och gick upp på riksväg 95 där han blev påkörd i mörkret av en förbipasserande personbil, berättar Erik Kummu, vakthavande befäl vid polisen i Norrbotten.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
En 31-åring som fick en allvarlig skallskada i vittangitrakterna. Skotern är försvunnen och ingen vet riktigt hur det gått till. Polisen har inte ens en olycksplats att undersöka. Idioterna som lämnade honom till ambulansen drog på en gång.

En kvinna påkörd av en skoter i kuttainen med benbrott som följd. Även kvinnan som körde skotern skadades.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Bästa skyddet på en skoter är :

1: Hjälm ?

2: Ryggplatta ala tekvest?

3: Hålla sig nykter?



Svar: Vid allvarligare olyckor på skoter (och båt) så är det nästan alltid alkoholförtäring inblandad. Håller man sig nykter så är det liten risk att något allvarligt händer.
 

faxe

Medlem
25 dec 2006
26
0
1
Bästa skyddet på en skoter är :

1: Hjälm ?

2: Ryggplatta ala tekvest?

3: Hålla sig nykter?



Svar: Vid allvarligare olyckor på skoter (och båt) så är det nästan alltid alkoholförtäring inblandad. Håller man sig nykter så är det liten risk att något allvarligt händer.
Hålla sig nykter ska nog ligga först IMO
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Bästa skyddet på en skoter är :

1: Hjälm ?

2: Ryggplatta ala tekvest?

3: Hålla sig nykter?



Svar: Vid allvarligare olyckor på skoter (och båt) så är det nästan alltid alkoholförtäring inblandad. Håller man sig nykter så är det liten risk att något allvarligt händer.
I 1/3 av dödsolyckorna med snöskoter är även vatten inblandad !
För ca. 1/3 av dom förolyckade drunknar, så därför är nog också flytoverall/flytväst ett nog så bra skydd !
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Skoterförare påkörd och dödad av bil

En man i 25-årsåldern omkom i en trafikolycka utanför Arjeplog på onsdagskvällen.

-Mannen var ute på en skotertur när han fick problem med sitt fordon. Han övergav skotern och gick upp på riksväg 95 där han blev påkörd i mörkret av en förbipasserande personbil, berättar Erik Kummu, vakthavande befäl vid polisen i Norrbotten.
Bara inte alla ser negativt på skotrar tack vare denna artikel. Men de har ju inte skrivit och ank,agat skotern som boven i dramat som de annars brukar göra. Fast de kunde ju ha skrivit "25-åring dödad av bil" eller nåt sånt. "Skoterförare" kan få folk att bli lite skeptisk om ni förstår min poäng med det hela.

Japp, alkolås borde vara obligatoriskt på alla fordon
Inte snöskotrar. Tänk dig själv stå ute i vildmarken, kört fast och det är -20 grader. Helt slut efter att ha försökt gång på gång få lös skotern och då ska du blåsa i nåt som fryser fast i käften på dig. Nej, tack. Skulle vara alkolås på skotrarna på guidad tur isåfall endast, om ens det.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Jag krockade bort skotern förra hösten, inte kul och ont gjorde det.
Man ska fan vara SPICKNYKTER när man kör skoter, vilket fallet inte var för mig.

En liten bild. Till och med fotstegen veks ner när chassiet tröcks ihop.
http://www.pixbox.se/pic_show_id6748866.html
modigt av dej att stå för att du var onykter!
märkligt att det bara pratas om ANDRA som e fulla här annars....
tror inte man kan komma tillrätta med problemet om man inte står för vad man gör/gjort.
däremot kan det ju vara lite känsligt att prata för mycket om att man fyllkör för då får vi skoteråkare ännu sämre stämpel.

själv har jag också skrotat en skoter rejält för ett antal år sen i fyllan.
det var rena turen att jag tog mitt emellan 2 tallar å inte mitt på en...
jag har definitivt lärt mej min läxa och dessutom har man väl mognat lite så numer kör jag inte i fyllan,men vill nog kunna köra dagen efter även om jag skulle ha typ 0,5 i promille.(gamla gränsen)-det som är farligt är när man i berusat tillstånd ska vara tuff och modig och köra lite extra fort.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Man har hört så många skräckhistorier i sina dar så den dagen man kör i fyllan är dagen djävulen kastar snöbollar i helvetet
 

SPARTA

Välkänd medlem
17 sept 2007
112
0
6
Sundsvall
Jag fattar inte att folk ser annorlunda på att köra bil och köra skoter. Vara nykter när man kör bil är självklart, men när man sedan sätter sig på en liten manick som väger 200-300kg och har ca 125 hk ja då är det ok att ha lite alkohol i kroppen. Samma inställning verkar gälla när det gäller båtar. Havet är ju så stort, inte kör jag på nån där...typ.
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Jag fattar inte att folk ser annorlunda på att köra bil och köra skoter. Vara nykter när man kör bil är självklart, men när man sedan sätter sig på en liten manick som väger 200-300kg och har ca 125 hk ja då är det ok att ha lite alkohol i kroppen. Samma inställning verkar gälla när det gäller båtar. Havet är ju så stort, inte kör jag på nån där...typ.
Om rattfylleristerna bara riskerade sitt eget liv kanska det vore ok .
Men som det är nu har ju många onödiga regler och besvär dykt upp pga av fyllekörningarna.
 

Yaman

Välkänd medlem
7 okt 2006
128
0
6
Om jag ska köra skoter nu så krävs det en rejäl fylla


Man e inte dum nog&köra på asfalt annars