regler på skoter???

someone

Välkänd medlem
16 nov 2006
265
0
16
Tjenare!


Tänkte höra hur ni tycker om gränsen för att köra skoter lagligt ??? eller varför den lagliga gränsen för fortkörning går vid 70!!!

det skulle vara kul att höra vad ni tycker!:D
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Tycker att generella 70-gränsen är ett dumt påhitt, så gott som alla kör ändå fortare där det går. En (skyltad) hastighetsbegränsning på 50km/h på sträckor där olycksrisken är stor skulle vara ett bättre alternativ.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
tycker det är "onödigt" med max 70km/h...

men att sätta ut 50 stolpar på "farliga" områden, tror jag inte är praktiskt genomförbart.

Hur mågna som kör av spåret, stannar där och anmäler det? och hur ofta blir det "seriekrock" på ett och samma ställe flera gånger.

blir nog svårt att veta vars många olyckor inträffar...
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Jag menade i närheten av tex hotell och övriga ställen där mycket folk vistas, korsande vägar och liknande.
 

crazy

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
46
Bergsjö
Har hört att 70 km/h är hastigheten då man hinner stannar om man kör på natten, Att lyserna är inte tillräckligt bra för att kunna säkert kör snabbare.
Förklarar kanske natt körning men dagtid är det svårt att håller 70km/h.
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Jag har svårt att förstå vad du menar.. Men om jag fattar rätt så menar du att om man kör 70km/h på natten så hinner man stanna? :S låter lätt konstigt. de beror ju helt på underlag, ditt lyse, vad de kommer för slags hinder osv.. De går ju inte att säga.

Har hört att 70 km/h är hastigheten då man hinner stannar om man kör på natten, Att lyserna är inte tillräckligt bra för att kunna säkert kör snabbare.
Förklarar kanske natt körning men dagtid är det svårt att håller 70km/h.
 
E

ejwbegysv

På fulufjällets nationalpark är det max 30 km/h,,, Tyvärr gå alla skotrar varm då på påsken,,,