Rem problem Freeride 2013

Harjeback

Medlem
14 dec 2012
8
0
1
Sveg
Har kört 100mil på första remmen nu på Freeride 137" -13, och idag kom rem sprängningen. Är detta normalt att dom håller ungefär det? och vågar man lägga nånting annat änn orginal remmarna dit? har bara kört yamaha förut å där höll remmarna i evigheter..

Tackar för svar
Har åkt 65 mil på min Freeride 137" -13, i helgen small remmen, vart inte speciellt mkt kvar, gick rakt av och smulades.. Kört klättring i över metern snö, men tycker att remmen bör palla mer..? Pratat med ÅF som tyckte jag skulle sätta på en ny rem och testa igen innan man börjar skruva. Funderar dock på att dreva ner den till 19/45 eller t.o.m. 19/49 då original (21/45) känns lite väl högt. Återstår att se hur nya remmen håller..
 

robert_58

Medlem
11 jan 2011
24
0
1
Nykarleby
Har åkt 65 mil på min Freeride 137" -13, i helgen small remmen, vart inte speciellt mkt kvar, gick rakt av och smulades.. Kört klättring i över metern snö, men tycker att remmen bör palla mer..? Pratat med ÅF som tyckte jag skulle sätta på en ny rem och testa igen innan man börjar skruva. Funderar dock på att dreva ner den till 19/45 eller t.o.m. 19/49 då original (21/45) känns lite väl högt. Återstår att se hur nya remmen håller..
65mil är inte godkänd av mig heller. min har varit på service vid ÅF och han justerade om fästet framför premiären precis som T.N.T sade, montören sade att det var allt för fel justering men jag vågade inte röra det när jag inte visste hur det skulle vara. Men vad säger du T.N.T kan detta rädda min remförbrukning??
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Om det lossnat en bit från yttre tråden är remmen på väg att gå då? Har lossnat ca 3 cm så klippte bort det bara..
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
65mil är inte godkänd av mig heller. min har varit på service vid ÅF och han justerade om fästet framför premiären precis som T.N.T sade, montören sade att det var allt för fel justering men jag vågade inte röra det när jag inte visste hur det skulle vara. Men vad säger du T.N.T kan detta rädda min remförbrukning??
Menar du motorstoppet, som sitter framför primären? har svårt att se att bara det ska göra så stor skillnad. Tror nog problemet ligger nån annanstans. Vilken clicker kör du på och vad har du för toppvarv? Är det alltid yttersidan på remmen där corden börjar släppa?

Nerdrevning som någon skrev här är inte lösningen blir kanske bara värre. Tra:n jobbar inte bra med låg drevning, det är nog tyvärr så att variatorerna måste få lite andra grejer i sig.
Men då står oftast dom flesta ÅF som handfallna för dom fattar inte vad dom ska göra.

Sen att sekundäraxeln förlängts med 3 mm är ju bra, men sanningen är dom flesta maskiner behöver ett 3-4 mm shims till för att linjeringen ska bli riktigt bra.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Är motorstoppet feljusterat så flexar motorn för mkt vid acceleration. Detta gör att remmen slirar och slir = friktion = värme = KABOOM.

Inte säkert att det var det som var felet för dig (även fast åf säger så) men det kan vara en bidragande orsak.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
ja tyvärr är det ganska vanligt att spelet är för stort och kan det göra skillnad? Jo om du tänker dig vilket ryck det blir i remmen om spelet är för stort vid varje gaspump får du ett ryck i remmen vilket naturligtvis i längden försvagar remmen!
Och hade jag varit i eran sits så hade jag kört 19/45 drevning och har svårt att tro att det inte skulle bli bättre då detta gör att remmen går högre i primären vilket ger större anläggningsyta och större yta att fördela ut värmen på, rätta mig om jag har fel !
någon kanske har koll på vad som skiljer mer i variatorerna mellan 146 & 137" då 146orna verkar funka bra...
 

Harjeback

Medlem
14 dec 2012
8
0
1
Sveg
Jag har köpt ett 19t-drev och kommer att testa med 19/45.. kanske en hårdare primärfjäder på det. Åkt med en freeride 146" också -13 hela helgen, samma åkning, dock är han inte lika teknisk i åkningen, men ändå, de syns inte ett dugg på hans rem å min vart bara skit!!

Ganska säker på att 146orna har 21/49-drevning? Vad jag vet är det enda skillnaden.. eller?

ja tyvärr är det ganska vanligt att spelet är för stort och kan det göra skillnad? Jo om du tänker dig vilket ryck det blir i remmen om spelet är för stort vid varje gaspump får du ett ryck i remmen vilket naturligtvis i längden försvagar remmen!
Och hade jag varit i eran sits så hade jag kört 19/45 drevning och har svårt att tro att det inte skulle bli bättre då detta gör att remmen går högre i primären vilket ger större anläggningsyta och större yta att fördela ut värmen på, rätta mig om jag har fel !
någon kanske har koll på vad som skiljer mer i variatorerna mellan 146 & 137" då 146orna verkar funka bra...
 

robert_58

Medlem
11 jan 2011
24
0
1
Nykarleby
såja ikväll efter jobbet var jag efter skotern från servicen. Montören var bort så fick ej byta några ord med honom, men justering av staget/fästet har blivit gjort och 3st 6mm bultar lösa vid 1fäste. Allting frid å fröjd ända tills jag tog av skotern hemma när tomgången började leva oroligt mellan 1000 och 4000varv. annars gick skotern helt ok på varvena när man körde fick ner den på nåt konstigt vis till nästan normal tomgång och stannade skotern utanför garaget. startade den 30min senare när nerverna lugnat ner sig och då va det helt dött. när man startar skotern går den helt ok, trycker man på gasen svarar det ingenting låter som man skulle ha stoppat handen i insuget och gasar, efter några gaspåtryckningar så varvar skoter upp til 3500varv och lämnar det som tomgång.. börjar bli ricktigt less på detta nu. vill aldri se mer en skidoo.
 

Harjeback

Medlem
14 dec 2012
8
0
1
Sveg
Har du fått några klarheter i problemet?

såja ikväll efter jobbet var jag efter skotern från servicen. Montören var bort så fick ej byta några ord med honom, men justering av staget/fästet har blivit gjort och 3st 6mm bultar lösa vid 1fäste. Allting frid å fröjd ända tills jag tog av skotern hemma när tomgången började leva oroligt mellan 1000 och 4000varv. annars gick skotern helt ok på varvena när man körde fick ner den på nåt konstigt vis till nästan normal tomgång och stannade skotern utanför garaget. startade den 30min senare när nerverna lugnat ner sig och då va det helt dött. när man startar skotern går den helt ok, trycker man på gasen svarar det ingenting låter som man skulle ha stoppat handen i insuget och gasar, efter några gaspåtryckningar så varvar skoter upp til 3500varv och lämnar det som tomgång.. börjar bli ricktigt less på detta nu. vill aldri se mer en skidoo.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Jag har köpt ett 19t-drev och kommer att testa med 19/45.. kanske en hårdare primärfjäder på det. Åkt med en freeride 146" också -13 hela helgen, samma åkning, dock är han inte lika teknisk i åkningen, men ändå, de syns inte ett dugg på hans rem å min vart bara skit!!

Ganska säker på att 146orna har 21/49-drevning? Vad jag vet är det enda skillnaden.. eller?
Har du monterat 19/45 och hur kändes det körmässigt ?
 

elBjurro

Aktiv medlem
4 feb 2006
54
0
1
såja ikväll efter jobbet var jag efter skotern från servicen. Montören var bort så fick ej byta några ord med honom, men justering av staget/fästet har blivit gjort och 3st 6mm bultar lösa vid 1fäste. Allting frid å fröjd ända tills jag tog av skotern hemma när tomgången började leva oroligt mellan 1000 och 4000varv. annars gick skotern helt ok på varvena när man körde fick ner den på nåt konstigt vis till nästan normal tomgång och stannade skotern utanför garaget. startade den 30min senare när nerverna lugnat ner sig och då va det helt dött. när man startar skotern går den helt ok, trycker man på gasen svarar det ingenting låter som man skulle ha stoppat handen i insuget och gasar, efter några gaspåtryckningar så varvar skoter upp til 3500varv och lämnar det som tomgång.. börjar bli ricktigt less på detta nu. vill aldri se mer en skidoo.
EXAKT det fenomen som du beskriver vart det på en kompis Freeride -13 då vi var i Jorm förra veckan.
TPSen som ballat ur för honom, vi hade en skidoo-mekaniker med oss och fick upp en dator till stugan dagen efter, han konstaterade då att TPSen tappat besinningen fullständigt.
Han slackade gasvajern och lurade TPSen att fullgas var 95% gas eller nåt liknande, då gick det att köra skotern igen fast med halvsvajj på tomgång.
Så vår vän kunde fortsätta köra helgen ut, igår åkte maskin raka spåret till återförsäljaren för koll.
Har inte hört något mer hur de gått efter det.. men lär nog få reda på det här i veckan.. så var det något annat än det som dom med så stor säkerhet sade att det var, då meddelar jag det.