Rem slir, hur åtgärda?

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Som ni kanske sett i projekt delen har jag förlängt min rev 440. Nu när föret har blivit lite hårdare så har den börjat slira på remmen. Har suttit å klurat på vad i variator setupen man skall ändra på för att få mer tryck på remmen. Har mätt remmen och den är inte speciellt sliten. Kan inte riktigt få grepp om vad jag skall ändra för att få den å greppa i bättre å samtidigt hålla toppvarvet. Har funderat på primären och har ställt ramperna brantare på clickersen då nyper den ju in hårdare/snabbare där med högre remtryck men samtidigt så snurrar den ju på sekundären så den växlar snabbare och då tappar jag ju remtryck? team variatorn har ju 2st helixar men den var redan på flackaste läget(rak 40 grader, finns även rak 42) så där blir jag inte nå hjälpt, annars borde ju det göra att den särar skivorna långsammare och då får jag högre remtryck. Så är det fjädern jag skall byta?

Man ser även på sekundärvaritatorn att det är gummirester efter slir 10mm från botten.

Remmen är sträckt så mycket det går utan att skotern rör sig frammåt.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
remmen sträckt så mycket de går?! vad menar du där, du måste se till så att du har rätt förställning på motorn annars kan den börja slira rem, mitt tips skulle vara att dreva ner den t.ex 2kugg på lilla allt upp ett på stora...
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
det är en 440 mycket låg drevning, går 120 om man pressar, Man justerar remhöjden/sträckningen vartefter den blir sliten med en stopp skruv i sekundären, ju mer man släpper på den ju mer går skivorna ihop, remmen kliver upp, å således blir mer sträckt, å då måste primären nypa i remmen hårdare när den är mer sträckt helt enkelt?

Edit: Å vad menar du med förställning, stopp skruven på vänster cylinder bakom variatorn? det är väll inget man skruvar på den skall vär bara ligga mot utan större förspänning som stopp, motorn sitter ju där den sitter i motorfästena, bara glappet i bulthålen man kan påverka?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Om den har slirat nästan längst ner i sekundären så är det väl där du ska börja. Kan bli så ibland att sekundären "tappar" remmen när variatorerna nästan växlat ut eller då dom växlat i botten men som de vart skrivet i din projekttråd av nån så skulle ja tippa på en hårdare fjäder i sek. så du får mer sidotryck på skivorna samt att du nog får kompensera med lite tyngre viktpinnar för att undvika övervarv.

(har kunnat härleda till detta då man testat för låga drevningar tidigare på en del maskiner dock ej med TRA/team men inte förstått vad som hänt fören nu på senare tid efter en diskussion med en forummedlem här)

Vad sitter det för sek fjäder i nu?
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
känns som om du ska ha snäppet högre slut tryck på sek fjädern men jag är ingen expert så någon annan får bekrefta!
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
växlings varvet håller den korrekt om man inte stummar direkt så den börjar slira utan är lite försiktigare. får se om jag fortsätter att köra så här och inte lägger ner nån energi när jag ändå skall byta motor sen.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ja de låter ju nästan som att primären orkar hålla fast remmen men inte sekundären. Nån aning om va de är för fjäder i sekundär?