Rembyte och reläer Venture MP 2015

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Hej
Ja, jag är nu ägare till min första snöskoter, Venture MP. Jag hade igår övning med mig själv att byta rem och det som tog 15 minuter första gången tar nu en minut, så nu har jag iaf tekniken när jag står med frusna händer.

Två funderingar:
1. Kan jag mäta och/eller på annat sätt se/förstå om remmen är sliten och bör bytas?
2. Vilket/vilka reläer är det som krånglat på Venture MP och vart sitter de? Jag har hittat några vid batteriet men vet inte om det finns fler nånannanstans på skotern och vilket/vilka som brukat krångla? Jag tänker att det kan vara bra att veta vart alla sitter och vilket som är vilket om man står där en kall sen eftermiddag på fjället.

Mvh
 
Last edited:

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
1) Beträffande remslitage, så börja med att läsa i skoterns instruktionsbok. Yamaha brukar vara mycket bra på att förklara hur högt upp remmen ska stå i sekundärvariatorn i viloläge, börjar den krypa ner betyder det att remmen har blivit smalare pga slitage. Då kan man antingen shimsa om sekundärvariatorn eller byta rem (nackdelen med att shimsa om är ju att då måste man återställa den när man ändå måste byta rem, bättre då att spara den gamla som nödfallsrem att ha med sig). Om remmen får ett bränt ställe för att man t ex har slirat på remmen när man försöker köra iväg med hopfrusen boggi, så märks det tydligt på att det rycker och dunkar en gång per varv.
Om remmen är så gammal att det börjar vara stora sprickor i gummit, armeringen fransar sig och det kanske till och med ramlar loss bitar ur den, så är det också hög tid att byta. Men det dröjer många år innan remmen blir så dålig, de flesta skoterförare brukar lyckas slita ut eller förstöra remmarna på annat sätt innan dess.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Instruktionsboken är som sagt bra, där finns ett minmått där för remmens bredd. Bränslepumpsrelä brukar kunna frysa, jag har även bytt ett startrelä med frysproblem. Min erfarenhet säger att om du får igång yamahan på morgonen så går den resten av dan även me typ 2 timmars stopp.
 

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Tack för svar.
Jag ska få instruktionsboken och verktygssats om några dagar så jag står mig lite slätt just nu att läsa.


Då blir det att köpa ny rem o ha den jag nu har som reserv. Mest bara för att känna mig på den säkra sidan.


Vilka relän finns det och vart sitter dom fördelade på MP´n?? Finns den infon också i instruktionsboken?


Mvh
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Tror det är dom vid batteriet, bränslepumpsreläet drar 3 sek när du sätter på nyckeln och sen slår den ifrån, känn med fingrarna så kan du räkna ut vilken det är, värm i handen om den krånglar eller med hårfön om du är vid stugan. Om du följer + kabeln från batteriet så kommer du till startrelä, om den krånglar kan du kortsluta med kniv eller skruvmejsel el dylikt. Tror du oroar dej i onödan för remmen, svårt att nöta med så bra variator och svag motor. En sliten eller defekt rem kommer du att känna av vid körning. Vänta till du får boken och lusläs den!
 

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Tack för tips för att identifiera start och bränslerelä. Remmen verkar vara i "nyskick".
Fick boken med verktygssats igår kväll. Väl förslutet med en aldrig öppnad instruktionsbok.


En sista fråga. Skotern kan bli stående i 2-3 veckor, utomhus, 50 meter från husvagnen, mellan varje körning. Finns det elfunktioner som drar ström även när skotern är parkerad med urtagen nyckel. som gör att batteriet kan vara tomt och sönderfruset när jag ska använda den? Eller klarar batteriet dessa veckor?


Mvh
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Normalt ska det inte vara några problem med att något drar tjuvström, åtminstone inte så länge skotern är ny. Det kan dock bli värre med åren, i och med fukt och smuts i kontaktdon, elektrolytkondensatorer och andra elektronikkomponenter som åldras osv. Möjligen kan man få se upp med att vissa batteriexemplar har hög självurladdning. Framför allt gäller det för "öppna" batterier som har levererats torrladdade från fabrik och fyllts med syra av återförsäljaren innan leverans. Helt slutna batterier brukar vara bättre på den punkten. Ett tips är att skaffa en billig multimeter och mäta batterispänningen innan startförsök när skotern har stått några veckor, för att avgöra hur det står till med batteriet.