remgnissel, srx

joorå

Välkänd medlem
28 sept 2007
118
0
6
rätansbyn
jo, det är så att jag tänkte byta rem på skotern, det var ett väldans krängande för att få dit den, och när den satt där så var den väldigt spänd, och på tomgång så ligger den emot och gnisslar..

jag tror själv att det är sekundären som ligger på för hårt, hur justerar man den?
på tex. lynx och polaris är det ju lätt gjort, men på den här vette faen hur man gör?:confused:

och så hoppas ja att ja har rätt rem !? vilken ska de va?

sekundären kan ju röra sej i sidled på axeln, det är väl som det ska vara, eller?:confused:
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
har du provat att köra en sväng? brukar bli så när du satt dit den men att det fixar till sig när du kört en sväng. sekundären ska kunna röra sig några mm i sidled men inte allt för mycket
 
D

Deleted member 9532

När jag satt på ny rem har den gnisslat de första kilometrarna sedan upphör det. Men den senaste remmen gick innerlagret i bitar, fattar inte varför? Det var en piratrem, kan det ha med det att göra?
ska se om jag kan få upp en bild så snart som möjligt!
 

joorå

Välkänd medlem
28 sept 2007
118
0
6
rätansbyn
har du provat att köra en sväng? brukar bli så när du satt dit den men att det fixar till sig när du kört en sväng. sekundären ska kunna röra sig några mm i sidled men inte allt för mycket

jo, jag har kört ganska mycket med den nya remmen, men det verkar inte som remmen vill slita in sej nån gång...:argh:
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Yamahas originalremmar är lite för lång eller för kort, minns inte vilket men det är viss felmarginal på dom. Sök på forumet, ska finnas en tråd om det
 
W

w3stman

Har precis samma problem. Har kört runt 20 mil med den nya remmen men på tomgång så kommer det där gnisslet tillbaka ibland endå , sjukt irriterande:stupid:
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
skruva lös sekundären, en mutter i mitten, sen drar du den bara rakt ut!
då ser du att på baksidan av sekundären finns det 3st små skruvar, skruva in dessa ett par varv, eller om dem redan är inskruvade max, så tar du bort brickorna från dem, och skruva in dem max, på så sätt får du skivorna att "bresa" lite mer, och remmen blir mer slak! :beer:
 

joorå

Välkänd medlem
28 sept 2007
118
0
6
rätansbyn
ja, precis. skivorna ligger an för hårt mot remmen,

men jag ska ta lös sekundären och kolla..:)
:ciao:
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
yamahas remmar är för korta, gnäller på min MM fastän jag tagit bort dem 3 brickorna,jag behövde inte ta isär variatorn något, plockade bara lös variatorn lossade skruvarna o tog bort brickorna, gnäller ändå, men skotern åker iaf inte iväg,