Remproblem Freeride? Upplever stor remförbrukning 2014 & 2015årsmodeller?

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
En jag körde med på sista fjällresan hade på sin xs821 då på sin FR 154 2015, han kände aldrig av något remslir och remmen funkade bra. Första 391an sköt han efter ca 30 mil. Den slirade flera ggr.

Hade du rengjort skivorna innan rembytet & ställt in remspänningen rätt?

Blir lite oroad när jag läser detta, för det var just xs821 remmar jag tänkte köra på nu när jag får igen min Fr 137" då Åf drevat ner & shimsat ut variatorn.
Remspänningen är bra, ev lite lite slapp. Inget som borde göra att den slirar så mycket den gör nu!
Skivorna rengjorde jag inte då jag bytte på fält. Men den har inte slirat rem tidigare så var rena å fina skivor. Ska rengöra de ändå, men tror inte de är de som är felet. Ska även torka av remmen hört att de kan ha lite olja kvar på sig från fabrik
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Har shimsat ut min variator nu och kör på XS 821 remmen . fungerar bra änsålänge och inget remslir , känns nästan som den får betydligt bättre tag på remmen än tidigare , ska köra i helgen och se om remmen håller nå längre !
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Fan vad skumt att min ultimax slirar på fiskörning.. Tycker också den går bättre annars, varvar mindre vilket borde betyda att den greppar bättre
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Har nu fått min skoter fixad av min ÅF.

Blev till att dreva ner och shimsade ut sekundärvariatorn. Sen kollade de linjeringen och momentstoppen.
Efter att jag hämtade igen skotern rengjorde jag skivorna noggrant sen dit med en ny xs821 rem som kollade så den låg rätt i remspännnigen.

Upplever nu mina problem som bortblåsta! Den slirar inte på remmen och variator skivorna känns kallare när man stannar och ska ha vätskepaus.

Åf höll med om att 137an nog hade lite väl hög drevning från fabrik. Så felet var nog faktiskt där.

Skönt att det verkar ha ordnat sig för mig iaf, blir att behålla freeriden en säsong till.

Bäst av allt var ju att Åf tog på sig detta på goodwill eller ja jag har ju garanti kvar så.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Märkligt att tillverkaren med högsta kvalitén ständigt levererar maskiner som måste byggas om för att fungera...

Skönt det ordnade sig för dig med din maskin!
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Märkligt att tillverkaren med högsta kvalitén ständigt levererar maskiner som måste byggas om för att fungera...

Skönt det ordnade sig för dig med din maskin!
Inte håller remmarna nå länge på nå av märkena om man kör original. Finns sämre och bättre exemplar bland alla märken förstås. Mest beror det på körstilen och kondisen på föraren hur länge remmarna håller.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Inte håller remmarna nå länge på nå av märkena om man kör original. Finns sämre och bättre exemplar bland alla märken förstås. Mest beror det på körstilen och kondisen på föraren hur länge remmarna håller.
Därför mina håller så länge då :heh:
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Jag tänkte precis detsamma. Därför min rem aldrig går sönder. Däremot tjurar jag ju vid fastkörning ar och stumgasar tills jag är lös för att jag är lat. Det är ju remdödare trots dålig fysik
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Jag tänkte precis detsamma. Därför min rem aldrig går sönder. Däremot tjurar jag ju vid fastkörning ar och stumgasar tills jag är lös för att jag är lat. Det är ju remdödare trots dålig fysik
Backa vid fastkörning är också en remdödare =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Däremot tjurar jag ju vid fastkörning ar och stumgasar tills jag är lös för att jag är lat.
Skulle nog säga at det inte är en remdödare, finns många fördelar med detta och en är att man rennsar ur all snö runt mattan så det inte går trögt när man ska iväg igen.
Brukar ha som regel har man hållt stumt i 10sekinder och man verkligen inte kommer en millimeter framåt trotts att man håller fullt och rycker skotern åt sidorna så sitter man fast :)
Kanske att det är en remdödare på så vis att man inte sitter å gräver lös skoter hela dagarna utan man kan köra hela tiden...
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
MIn tar rem än fastän att jag åker med qrs och vkit. Tog bort Team Tieden och blev ju ingen skillnad där inte.
Får se vad ÅF kommer med för någon idé , säsongen är då slut här där jag bor så får bli till nästa år.
 

hingstin

Aktiv medlem
10 jan 2010
52
1
6
Hej, har samma jäv... problem med min x-trim 800 e-tec 2016

kört 60 mil med nu o gått tre remmar, o då har det hållits tillbaka med gasandet både på o utanför leden.

så vad göra med dessa skitmaskiner, man blir ju ruinerad samt att glädjen e totalt borta
då det kan rasa ihopnär som helst
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
med originalrem på min -16 t3 höll det ej men köpte mig en Xs821 sen lirade det kanon och inte ett kladd på skivorna. original remmen släppte det från sidan så att delar av tyget man ser på sidan försvann och efter det så höll dom inte en fullgas repa. Bättre grepp i remmen dessutom