Remslir

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Hej igen!

Jag verkar få ett nytt problem så fort jag har löst det tidigare... :wacko:

När jag var påväg tillbaka från förra skoterturen så började skotern slira på remmen så fort det närmade sig 6000 varv (Har tillslagsvarv på 5500) . Jag antog att jag fått in snö så remmen blivit blöt så jag tänkte inte mer på det då det var 20 meter kvar, jag åkte bara lugnt in och parkerade.

Nu när jag skulle ut en sväng idag så slirade han så jävligt att han rullade knappt frammåt alls först.
Då bytte jag rem till min reserv rem (inkörd) då blev det något bättre men började slira på 6000varv igen.

Remmarna ser hela och fina ut. Kan det vara så att båda remmarna har gett upp eller är det något annat?
Skivorna är blanka så inget smuts där!

Hjälp! :eek:
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
tja! kan ju vara sekundärfjädern som är dålig så du tappar remtrycket?
ett förslag bara! :)
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
kollat motorkuddarna?
Nej det har jag inte, hade inte ens tänkt på det men nu när du säger det och jag söker runt lite så verkar det vara en möjlig orsak till problemet.

*suck* Hade hoppats att jag skulle slipa hiva ur motorn före sommaren.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Demontera fjädrarna och kolla att bägge variatorerna kan växla ut och tillbake ledigt för hand.. om inte kolla vad so hindrar växlingen. Kolla speciellt primäraxeln efter sprickor. Klöv så sent som igår en innerskiva som saknade kompis. Dn hade lämnat motor rummet genom sidopanelen.. hade samma sumptom som du inna den gick av...
 

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
är variatorerna i linje med varandra?
Är du säker på att remmarna är OK?
Är ytorna ok på variatorerna? Rengör utifall.
Hur ligger remmen när motorn är avstängd?
kör med huven öppen & kolla försiktigt vad som händer vid start/ växling.

hade nog jag börjat med iallefall =)
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Demontera fjädrarna och kolla att bägge variatorerna kan växla ut och tillbake ledigt för hand.. om inte kolla vad so hindrar växlingen. Kolla speciellt primäraxeln efter sprickor. Klöv så sent som igår en innerskiva som saknade kompis. Dn hade lämnat motor rummet genom sidopanelen.. hade samma sumptom som du inna den gick av...
Ojojoj, lät som en ganska allvarlig olycka.
Jag har haft isät sekundären ikväll och det var inget fel på varken denna eller fjärdern, och Primären öppnade jag förra helgen och det var inget fel på den heller. :/



är variatorerna i linje med varandra?
Är du säker på att remmarna är OK?
Är ytorna ok på variatorerna? Rengör utifall.
Hur ligger remmen när motorn är avstängd?
kör med huven öppen & kolla försiktigt vad som händer vid start/ växling.

hade nog jag börjat med iallefall =)
Remmarna är okej så vitt jag kan se men jag ska byta till en annan i helgen för att se om det blir någon skilnad.
Variatorerna borde ju vara i linje? Motorn sitter stumt i chassiet och går inte att rubba och sekundären sitter där han ska.

Ytorna är blanka och fina, rengjort ändå men ingen skilnad.
När motorn är avstängd så tycker jag att remmen ligger lite slakt. Jag kan nämligen utan problem få av den med handkraft om jag snurrar i sekundären Det ska enligt Jerry Olausson (han och hans son har tävlat med IQ sen de kom) vara nästan omöjligt att få av remmen på det sättet.

När jag kör och kollar så går skotern framåt ganska sakta om jag inte gasar för mycket, för gasar jag till eller varvar upp den så börjar remmel slira, sekundären öppnar sig inte alls, ligger bara och snurrar uppe på... Vid de varven så snurrar både remen, sekundären och primären. :confused:
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Sitter motorn fast och den ändå är slak så är ditt chassie av till hundra procent... om remmen är slak fast den är i topp på stora.. så enkelt är det.... ledsenD
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Jag sprang ner i garaget och kollade nu. Jag kan inte se några skador på varken tunneln eller bulkheadet, har visserligen motorn i men kan varken se något underifrån eller ovanifrån.
Remmen är ju inte överdrivet slak, den går inte att trycka ihop mellan variatorerna (då vore det ju ett uppenbart problem) men den är tydligen ändå slappare än vad den skall vara.

Btw, jag kollade igen och motorn går inte att rubba, den sitter fast ordentligt.
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
På bild nr 2 så ser man att remmen är väldigt långt ner, på min ligger den en bit ovanför sekundären. Hur mkt till går de att spänna?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.090
888
113
Stora Blåsjön
Går det inte spänna remmen mer så plocka isär sekundären. Säkert ställskruven som har blivit sliten på insidan så den inte går ut längre.
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Eller som e vanligt på team sekundären e att ställ skruven äter sig igenom bakre skivan, spricker,blir ett hål
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Tog lite fler bilder, jag hittar inga sprickor eller hål någonstans. :eek:h:









Jag hade även filmat under en provtur, men filmen går inte att visa av någon anledning...
Bägge variatorerna snurrar, det gör remmen också men det bara slirar så fort jag gasar på. :confused:

Är det skruven jag har ringat in med rött på bilden som jag spänner med?
För den har jag dragit åt så hårt som går nu :unsure:

 
Last edited:

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Dum fråga, men ær det rätt rem du har?
Hela numret är 3211114, har för mig att det ska vara rätt, och han har rullat på en sådan rem hos föregående ägare också. Har två sådana remmar och skotern går lika dant oavsätt vilken rem jag har på, och ingen av dem har syndliga skador. Alla tänder kvar och ingen midja. :/
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.090
888
113
Stora Blåsjön
Är det skruven jag har ringat in med rött på bilden som jag spänner med?
För den har jag dragit åt så hårt som går nu :unsure:

Ja det är den skruven du justerar med, den ska skruvas ut om du vill spänna remmen och skruvar du in den så blir remmen slakare.
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Om jag skruvar den ute eller in nu så händer det ingenting, oavsätt om jag har släppt spänningen med L-skruven eller inte..