Renegade 800 -05 går varm?

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
Har en Skidoo renegade 800 Powertek -05

Har kört flera gånger i veckan, men just idag då gick den varm så jag lät den svalna.. Jag körde vidare och det hände igen efter någon kilometer, sedan vart det bara tätare och tätare stopp.. jag väntade längre men ändå tog jag mig mindre långt innan det började pipa och lysa i mätarn..

Föret är ganska skarigt men nog tycker jag det kan spruta snö för det.. och somsagt har jag kört på samma före förr..

finns det nått vanligt fel eller är kylningen bara allmänt dålig?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Har en Skidoo renegade 800 Powertek -05

Har kört flera gånger i veckan, men just idag då gick den varm så jag lät den svalna.. Jag körde vidare och det hände igen efter någon kilometer, sedan vart det bara tätare och tätare stopp.. jag väntade längre men ändå tog jag mig mindre långt innan det började pipa och lysa i mätarn..

Föret är ganska skarigt men nog tycker jag det kan spruta snö för det.. och somsagt har jag kört på samma före förr..

finns det nått vanligt fel eller är kylningen bara allmänt dålig?
håller med dig, när den väl har börjat pipa en gång så håller den värmen väl och verkar nästan vägra svalna..
vad har du förstänklapp?
 

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
håller med dig, när den väl har börjat pipa en gång så håller den värmen väl och verkar nästan vägra svalna..
vad har du förstänklapp?
okej..!

stänklappen är lite avkapad .. en original.. men den är fortfarande längre än på din bild.. och mellan gångerna så kände jag på kylaren och den blir varm.. stoppade snö där så den svalna så det gick att ta på kylarn .. men nästa kilometer då jag stanna var den varm igen så det inte gick å ta på den.. bara att börja om och stoppa snö där tills jag kom hem.. under 5 kilometer fick ja stanna 4 gånger.. 10 minuters pauser varje gång minst..
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Öppna och kolla så att inte termostaten gått sönder. Hände för mig och täppte igen så att termostaten inte kunde öppna helt.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
precis, Tstaten är en lurig rackare som somliga plockar ur. Medans somliga monterar in den på nyare 800R motorer där den inte finns.

Skotern kylnar inte så mkt när den bara står rakt upp och ner, den kyls snabbast av att man lyckas finna 20-40cm snö som man kan spinna ner sig i och fylla upp tunneln med samtidigt som skotern är igång så vattnet får cirkulera.. med motorn avstängd blir de bara stillastående och inte så stor nerkylning..
 

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
okej.. får väl kolla termostaten om det händer igen.. ska köra i helgen nu så får se om den gör samma..tack för svar!
 

Perra84

Aktiv medlem
21 mar 2009
50
0
1
Gräsmark
min rev 440-06 var precis likadan i veckan.tror på dåligt kyl orginal men vet ej. Tjejen körde min gammla mxz 600-00 och den blev inte varm.
bäst att kolla termostaten..
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag hade lite problem att min 800 gick varm lite till och från.. och när den väl blev varm så gick den varm rätt ofta... började fundera på termostat osv men då monterade jag bara isrivare... inge problem sedan dess :)
 

Windahl

Aktiv medlem
17 okt 2005
60
0
6
35
Jokkmokk/Boden
steg ett är ju att lägga av att kapa stänklappen, bara dumt på alla sätt för de kommer in mindre snö utan den, och den kyler sämre. .
men så illa ska de inte bli, håller med vad dom andra skrivigt före mig, termostaten eller luft i systemet.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
ROTAX som går varm....

Har en Skidoo renegade 800 Powertek -05

Har kört flera gånger i veckan, men just idag då gick den varm så jag lät den svalna.. Jag körde vidare och det hände igen efter någon kilometer, sedan vart det bara tätare och tätare stopp.. jag väntade längre men ändå tog jag mig mindre långt innan det började pipa och lysa i mätarn..

Föret är ganska skarigt men nog tycker jag det kan spruta snö för det.. och somsagt har jag kört på samma före förr..

finns det nått vanligt fel eller är kylningen bara allmänt dålig?
okej..!

stänklappen är lite avkapad .. en original.. men den är fortfarande längre än på din bild.. och mellan gångerna så kände jag på kylaren och den blir varm.. stoppade snö där så den svalna så det gick att ta på kylarn .. men nästa kilometer då jag stanna var den varm igen så det inte gick å ta på den.. bara att börja om och stoppa snö där tills jag kom hem.. under 5 kilometer fick ja stanna 4 gånger.. 10 minuters pauser varje gång minst..
okej.. får väl kolla termostaten om det händer igen.. ska köra i helgen nu så får se om den gör samma..tack för svar!

Tvångsspärra returslangen som går emellan toppen och kylvätskebehållaren med nån form av klämma eller liknande...
Använd fantasin.
Ut och kör sedan och kolla om den fortfarande går "varm" sedan...
( Kolla även om kylarna blir varma --> det skall de bli ! )

Nu tror jag att din maskin funkar som den skall ;).


Detta trix har fixat måååånga ROTAX'ar under årens lopp !
Detta då man tvingar vattnet ut till kylarna utan att nåt vatten smiter förbi den trilskande tvåvägstermostaten.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
steg ett är ju att lägga av att kapa stänklappen, bara dumt på alla sätt för de kommer in mindre snö utan den, och den kyler sämre. .
men så illa ska de inte bli, håller med vad dom andra skrivigt före mig, termostaten eller luft i systemet.
man måste ju kapa dem här 2 meters stänklapparna för att överhuvudtaget kunna backa!!!!! te x av en släpvagn eller ii skogen! vilket jäkla skräp de e med stänklappar som skrapar i backen! men iof så e de bra för kylning för då skvätter ju upp nåt på kylarna!