Renegade 800x, batt. laddar inte upp

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Som topicen skriver så laddar inte batteriet upp, batt. blev segare och segare på att starta upp, laddade det fullt över natten med kungens laddare nummer 1: CTECK 7000.

Ok, med en proffsladdare trodde jag att saken var biff men när man mäter över batteriet så är det bara 12.7 volt då den borde ligga på minst 13.7-14 volt.

Vad kan felet vara?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
På den där behöver du väl inte batteriet för att den skall gå. Mät när det inte sitter där.Då bör du ha ca 14V. Du kan ju även prova att belasta ditt batteri med en glödlampa på säg 10W en längre tid och se hur mkt det sjunker. Eller starta och stänga av skotern ett par gånger och se vad spänningen på batteriet hamnar.

När det är nyladdat kanske det verkar schysst, men efter nån start så kanske det inte har någon soppa kvar... och då orkar inte skotern med att ladda upp det.
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
På den där behöver du väl inte batteriet för att den skall gå. Mät när det inte sitter där.Då bör du ha ca 14V. Du kan ju även prova att belasta ditt batteri med en glödlampa på säg 10W en längre tid och se hur mkt det sjunker. Eller starta och stänga av skotern ett par gånger och se vad spänningen på batteriet hamnar.

När det är nyladdat kanske det verkar schysst, men efter nån start så kanske det inte har någon soppa kvar... och då orkar inte skotern med att ladda upp det.
Ok så för att se om skotern laddar skall man alltså ta bort en pol och mäta och då få ~13-14 VDC?
På en bil för att kolla om generatorn laddar batteriet skall man ju mäta med batteriet i och med polerna inkopplade och få en bra VDC-värde som innebär ~13-14 beroende på bil och generator etc.

Detsamma borde ju även gälla en skoter att den skall underhållsladda batteriet eller?

För om jag kör en arbets/sök-lampa i mitt 12V uttag med skotern avslagen så måste ju skotern ladda upp batteriet medans man kör eftersom spänningen i batteriet har sjunkit lite ioch med användningen av lampan.

Dessutom kommer jag senare köra ett litet 12volts värmepaket i kälken och då kommer batteriet belastas ytterligare så...

Frågan är: Laddar min skoter ski-doo renegade 800x batteriet i skoten eller inte som standard från fabrik?
 

renegade8

Aktiv medlem
20 mar 2007
92
1
6
Östersund
lånar tråden lite...Jag har exakt samma problem som dig, att skotern inte laddar batteriet..De funkar ett tag om man har laddad de med ceteck:en. men de tar fort slut igen. Måste vara nått fel på ladninen nån stans..Jag har en renegade 800x -06.är de bara dom som har haft detta problem??
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Ett fulladdat 12volts batteri ska ha 12.9v spänning obelastat. Vänta en stund efter laddning innan du mäter. Dina 12.7v efter laddning är ca 80%. Mäter du laddningen med skotern igång måste du naturligtvis ha polerna inkopplade och då få en spännig på max 14.4v.
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
lånar tråden lite...Jag har exakt samma problem som dig, att skotern inte laddar batteriet..De funkar ett tag om man har laddad de med ceteck:en. men de tar fort slut igen. Måste vara nått fel på ladninen nån stans..Jag har en renegade 800x -06.är de bara dom som har haft detta problem??
Jag har en -05 så det är nog inte problemet.
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Ett fulladdat 12volts batteri ska ha 12.9v spänning obelastat. Vänta en stund efter laddning innan du mäter. Dina 12.7v efter laddning är ca 80%. Mäter du laddningen med skotern igång måste du naturligtvis ha polerna inkopplade och då få en spännig på max 14.4v.
Jag skall på nytt prova att mäta spänningen - då efter att ha kört en stund.

Vad är det som laddar batteriet? det är ju knappast någon generator?
Man skulle isåfall kunna mäta där VDC-värdet kommer ifrån genom kablarna och till batteriet.

Jag mätte igår med polerna inkopplade naturligtvis och fick inte mer än 12.7 VDC.
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Jag skall på nytt prova att mäta spänningen - då efter att ha kört en stund.

Vad är det som laddar batteriet? det är ju knappast någon generator?
Man skulle isåfall kunna mäta där VDC-värdet kommer ifrån genom kablarna och till batteriet.

Jag mätte igår med polerna inkopplade naturligtvis och fick inte mer än 12.7 VDC.
Jag fick samma resultat, 12.4-12.7 ca:
Man pratade om 2 säkringar, 20A båda var hela men också om ett relä och voltregulator, nån som vet vad det heter och var den finns enligt denna sida?
http://epc.brp.com/default.aspx?brands=skidoo&lang=E

2005 --> MX-Z --> MX Z 800 HO Renegade & Renegade X, 2005
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Jag svarar på mina egna inlägg men det är för att jag under tiden lärt mig om hur elen fungerar på en skoter.
Dock har jag svårt enligt sprängskisserna att se var på skotern de olika delarna är lokaliserade som t.ex. "magneto 793HO"
Den är ju den del som genererar ström till lyset, mätarna, EPM m.fl.

Har kontrollerat så gott jag kan kablarna men det är svårt och trångt att komma åt allting.
Den tunna kableln från pluspolen på batteriet (röd/vit) att den går till ett relä (artnummer: 410113200) som kan vara paj så skall prova att byta ut den.

Kollade även att voltregulatorns alla kablar satt fast.
Det roliga är att med motorn igång utan kablarna fastsatta på batteriet ger den 0 volt.

Mäter man med motorn gång i det 12V uttag på skotern ger den en spänning på 13.7V, dvs det volttal motorn skall ge ut vid laddning.
Lite lurigt att 12V-uttaget fungerar.

Svårt att säga vad detta kan bero på.

Är det fler som har samma problem som mig?

Se PDF-bild hem.bredband.net/poker2/magneto_793HO.pdf
 
Last edited:

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Just att det ger 13,7v i uttaget är helt ok. Sen när du inte har kablarna anslutna till batteriet så blir det ju ingen sluten krets så då kan du ju inte få nån spänning.
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Just att det ger 13,7v i uttaget är helt ok. Sen när du inte har kablarna anslutna till batteriet så blir det ju ingen sluten krets så då kan du ju inte få nån spänning.

13.7 volt i 12-voltsuttaget är helt ok (jag har tidigare jobbat på en bilelektrisk firma)

13.7-14 Volt är en generatorspänning för att batteriet skall kunna ladda.
Enligt en säljare som jobbat med skotrar länge och en skotercrossförare som numera är verktadschef på en skoterfirma med flera affärer säger att man skall kunna ta loss batterikablarna (plus, minus) och där få en spänning som skickas till batteriet, dvs en laddspänning.

Resultatet är 0 Volt
Resultatet MED kablarna fastskruvade är 0 Volt eller batterispänninngen dvs 12.7 Volt, detta är INTE någon laddspänning utan någonstans är det fel.

Det är inte ett avbrott, alla kontakter sitter i och på plats.

Hur det nu skulle kunna vara med voltregulatorn vet jag inte, från denna går det nämligen 2 kablar ut, kanske det är så att den ena är paj medans den andra är hel som försörjer lyset, mätarna OCH detta 12Volts uttag som sitter till vänster som styrhöjaren.

Eller så är det ett reläfel.

Detta är visst ett vanligt fel och det är grymt konstigt att ingen här vet vad felet brukar vara.

Och visst är det enklare att betala 2000-3000 kr för att lämna in den och få den klar på 4 timmar.
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
problemet löst, felsökt, kontrollerat, köpt ny "grej", bytt ut "grejen", skoter laddar som den skall, 14 volt ca:

för 2500 kr kan jag berätta vad jag bytte ut! :rock:
 

renegade8

Aktiv medlem
20 mar 2007
92
1
6
Östersund
haha...va de ett relä,kabel,säkring el vad va de för fel??de va vel inte så illa att de va "generatorn" som va kass??:confused::afraid:
 

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
haha...va de ett relä,kabel,säkring el vad va de för fel??de va vel inte så illa att de va "generatorn" som va kass??:confused::afraid:
Denna gång var det reälet.
Hur jag visste det?
Kontrollmätte vissa punkter som skall ha ström samt att allt annat lyste.
600 kr för reläet.


Tack för credsen..
och var är den klistrade topics som felsökning och resultatet?
Det hade underlättat som "fan" för andra som har liknande problem.
 

renegade8

Aktiv medlem
20 mar 2007
92
1
6
Östersund
Tack så jätte mycke för hjälpen..Själv hade jag nog gått bet på de här.Ska kolla om de är relät som spökar för mig med. De är riktigt skönt att de fins grabbar/tjejer som kan fixa saker på egen hand och hjälpa andra "hjälplösa" mäniskor..
TUSEN TACK!!!