Renegade 850 BC kvävs av pudersnö?

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Hej, köpte en beggad Renegade Backcountry i höstas som jag nu äntligen fått testa i lite puder. Tyckte den presterade riktigt bra men upplevde några gånger att den blev kvävd och tappar kraft när huven sköljs över av snön. Gissar att den suger in snö, eller vad tror ni? Har iaf aldrig upplevt den effekten tidigare. Hjälper det att sätta på ett skydd för luftintaget? Bifogar bild.
 

Attachments

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Det där skyddet är till för att skydda mot att den vanliga skyddet går sönder av tex pinnar och dylikt för du har väl ett skydd av typ mesh tyg på platsen.
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Nej, på den sidan är det inget meshtyg och jag tycker inte det verkar ha varit något heller. Däremot är det ju det på vänstra sidan av skotern så det kanske ska vara det där också. :) Skulle ju förklara en hel del. Dock som sagt osäker på om det vsr något när jag köpte den (begagnad). Men det verkar ju konstigt att det inte finns något spår av det i så fall...lossna helt bara sådär känns ju inte troligt. Se bild.29145
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Svårt att se på bilden men gallret på bilden ventilerar det inte bara under huven det är högre upp luften tas in till motorn.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.147
108
63
Luftintag har du på båda sidor uppe vid lyset, syns på bilden du bifogat i första inlägget. Se till att dom är hela. Är det väldigt mycket pudersnö kan man få skrapa av dom ibland för att dom blir igentäppta av snö och då går motorn dåligt. Kolla även så att slangskarven mellan stora och lilla luftburken är på plats och sitter ordentligt. Den hittar du innanför vänster sidokåpa rakt ovanför sekundärvariator.

Som Tompa säger så är det där bara ventilation för avgassystem för att sidokåpa och huv inte ska smälta om man håller stumt en längre stund.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Nej, på den sidan är det inget meshtyg och jag tycker inte det verkar ha varit något heller. Däremot är det ju det på vänstra sidan av skotern så det kanske ska vara det där också. :) Skulle ju förklara en hel del. Dock som sagt osäker på om det vsr något när jag köpte den (begagnad). Men det verkar ju konstigt att det inte finns något spår av det i så fall...lossna helt bara sådär känns ju inte troligt. Se bild.Visa bifogad bild 29145
Det sitter troligtvis endast mech tyg på sidan mot variatorn så det inte ska komma snö på den ljuddämparen klar lite snö så där behövs det inte.
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Tack för alla svar. Det verkar ju logiskt att det jag visade är för att kyla ljuddämparen. Men i så fall har jag inget luftintag på höger sida, bara vänstra. Och det verkar ju ledas direkt till variatorn. Se bilder. Sen finns det ju framme i nosen mechtyg men det är då helt och fint.
 

Attachments

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Tack för alla svar. Det verkar ju logiskt att det jag visade är för att kyla ljuddämparen. Men i så fall har jag inget luftintag på höger sida, bara vänstra. Och det verkar ju ledas direkt till variatorn. Se bilder. Sen finns det ju framme i nosen mechtyg men det är då helt och fint.
Luftintaget är högre upp än där du kollar. Inringat är luftintaget. Ett på varje sida. Blir dom tät sitter det dock en "bypass" i luftburken. Det är inte avgasröret du täppt för?

29148
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Nu när jag tittar igen så är det ju absolut som du säger att det är där uppe som luftintaget sitter. :)

Men då blir jag dock lite fundersam. Så jäkla mycket tycker jag ju inte att snön flödade över att det borde ha satt igen dem. Men nu minns jag ju inte. Får väl se till helgen, dom lovar ca 70 cm nysnö här fram till på lördag så då får jag nog möjlighet att testa igen. :)

Inte vet jag om avgasröret ska kunna sätta igen på det sättet, har jag då aldrig varit med om på någon annan skoter.

Hur som helst, jag var i alla fall ut igår och körde en del och då svarade den hur bra som helst.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Är du helt säker på att det är motorn som kvävs?

Har råkat ut för på någon maskin att det kommit in snö på remmen vilket gjort att den dragit ner remmen i sekundären med resultatet att den känts som den tappat ork.

På min Lynx 850 har jag fått täta med extra skum framför/kring avgasportsservot för att inte få in snö på variatorsidan.
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Är du helt säker på att det är motorn som kvävs?

Har råkat ut för på någon maskin att det kommit in snö på remmen vilket gjort att den dragit ner remmen i sekundären med resultatet att den känts som den tappat ork.

På min Lynx 850 har jag fått täta med extra skum framför/kring avgasportsservot för att inte få in snö på variatorsidan.

Jo det är väl en teori jag funderat på och har du haft det problemet känns det kanske rimligt :)