Rengöring av variator RX1

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Ett par frågor rörande sek. variator:

1. Demontering, hur mycket måste man mecka för att kunna rengöra den?
2. Hur rengör man den lämpligast?
3. Vilka delar ska fettas in efteråt?
4. Kan man byta fjädern själv utan specialverkyg?

Om jag förstått saken rätt är det sekundären som bestämmer hur mycket den varvar?
Som det är nu så varvar den c:a 9000rpm, känns lite lite.

Vill inte lämna in den till vår odugliga lokala verkstad igen...

/L
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
1. Inte speciellt mycket. Kryssmejsel, 10mm ringnyckel, 14mm ringnyckel samt låsringstång.

2. Bräkleen (bromsrengöring) eller annat rengöringsmedel som inte lämnar oljefilm efter sig.

3. Inga

4. Ja, inga specialare krävs.


Kolla så att sekundären har 60 graders förspänning.

Byta fjäder har jag inte gjort på min ännu, den har gått ca 17000 km och varvar ca 10500 då man nyper fullt.
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Kanon tack för infon.

Är det nån del som är känslig mot bräkleen eller är det bara att vräka på?

Behöver jag ta isär den "helt" för att kunna rengöra allt ordentligt?

/L
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Helt klart så men jag hade hoppats slippa det och risken att det flyger fjädrar och skit kring garaget.

Dessutom har den bara 500 mil på mätaren så det *borde* inte vara nåt vaj redan. Det är ju trots allt en Yamaha :D

/L
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Om du inte har rengjort variatorerna på 500mil så det HÖG tid att göra det. Skall göras varje säsong. Skruva bara isär allt i en logisk ordning och memorera hur det sitter så att du får ihop allt igen. Inte alls svårt men ska du ta lös primärvariatorn så behöver du en avdragare.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Primären:
Inga konstigheter, inga fjädrar som sprättar eller liknande. Se bara till att Xen följer varandra vid montering. Du behöver inte ta lös korset. Tar du lös vikterna skall du vara noga med alla att brickor/hylsor återmonteras, kan vara lite knåpande men vrid variatorn så vikten är vågrät vid montering, lättare med brickorna då.

Sekundären:Lossa axelbulten och ta lös den, var noga med alla brickor så de hamnar på rätt plats vid montering.
Hmm, kom just på att du behöver ingen låsringstång.
Lossa 3 bultarna som håller helix, fjädertrycket är inte speciellt kraftigt.
Notera på vilka siffror som fjäder sitter i respektive skiva. Standard är 3-3 (60 grader).

Kör Bräkleen på allting, du kan också slipa skivorna med ett MYCKET FINT sandpapper, typ P800 eller liknande, om du har rembeläggning som du ej får bort.

Kolla teflonklackarna som Helix löper mot så de är hela.
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Svinbra hjälp. Jag ska mecka lite ikväll och spöar er om jag inte lyckas! :laugh:

Tack för alla tips!

/L
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Har dock fortfarande problem med varven.

Den går aldrig över 9200 rpm.

Går det att justera sekundären för detta eller är det bara ny fjäder som gäller?

Inte för att det stör mig så värst. Effekten räcker till ändå.

/L