Renovera en Aktiv Blå?

mbss

Ny medlem
22 mar 2010
2
0
1
Östergötland
Hejsan!
Har postat detta inlägg på "Retroskoter" också, men detta forum verkar mer välbesökt och alla tips jag kan få är högst välkommna!

Jag har fått igång min nyinköpta Aktiv Blå (med Sachs SA-290 motorn) och den funkar hjälpligt.. Funderade dock på att försöka renovera den i sommar så den blir i bra skick istället för "hjälpligt skick".

Jag är väl ingen överdrivet erfaren mekaniker men med ett lantbruk med äldre maskiner så blir ju en viss del mekande en nödvändighet.. Frågan är nu hur pass svårmekad en sådan skoter är..?

Det jag skulle behöva göra är att kolla över växellådan, dels är det väldigt svårt att få i växlarna, speciellt 2:an. Ibland så liksom skrapar extremt otrevligt när man ska försöka få i växlarna, ska man få i 2:an är det mer regel än undantag. Oftast får man döda skotern först innan man slår i tvåans växel för att överhuvudtaget kunna få i den.
Det andra med växellådan är att den läcker olja, vet dock inte exakt vartifrån det läcker än. Någon som har några tips/tankar/idéer omkring skrapet i växellådan?

Sedan funderar jag på om man bör kolla över motorn när man ändå är i farten.. Inte för att det verkar vara något fel på den, men det kanske är saker som ofta är slitna dåliga som man ändå bör byta på den?

Sedan blir det nog en allmän uppsnyggning av den, ny lack och nya dekaler. Klä om sadeln och fixa en ny ruta.
Någon som vet om det går att få tag i Aktiv-dekaler? Det var ju i.o.f. ingen jättekomplicerad logotype de hade så det går väl till nöds att rita den själv och lämna in för tryckning på en plastfilm.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Den är extremt lättmekad, ta av huven och du har i princip hela motorn och allt runtomkring väldigt lättåtkomligt.
Reservdelar kan vara lite kruxigt att få tag på, tex gummit till boggiehjulen, men håller man ögonen öppna så dyker det upp en hel del begagnat på blocket/skoterskrotar osv. Många slitdelar går fortfarande att köpa av rinab eller andra sidor direkt på nätet.
Motorerna är mer eller mindre outslitliga, en svaghet på de äldre är magnapullen som lätt går sönder dock ska den vara av stabilare på din modell (sa290)
Ett av dreven var totalslut i våran nyare aktiv så det vart byte, för att slippa skrap ska du trampa ner bromsen innan du lägger in växlarna pedal/spak på vänster sida om jag inte minns fel.

Bifogar en bild på våran stenhårda sno-tric från -66, sachs stamo 281, hängpungförgasare och 9hk som är föregångaren till din maskin, denna har ingen back eller växlar.


Film från provstart innan årets renovering:
[video=youtube;-xQteZZWWlg]http://www.youtube.com/watch?v=-xQteZZWWlg[/video]
 
Last edited: