Renovera en p-85 varaiator +fjädrar & vikter

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Har köpt på min en polaris p-85 variator som jag funderar på att köra med till vintern.
Vet inte skicket på den så tänkte ta och byta bussningar mm och undrar om dom repsatser som Duells har i sitt sortiment är att rekommendera eller ska man köpa från något annat ställe?

Sen undrar jag om det finns några tabeller/listor som visar inslags varv mm med olika vikter och fjädrar. Kan vara bra att veta så man vet på ett ungefär vilka saker man kan behöva.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Innan du renoverat. Kolla om det verkligen behövs bytas rullar. Pirat är inget vidare bra kvalla på iaf snopro. Klarar du dig utan att byta dom är det dessutom billigt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Man känner om dom glappar med fingret :)

Är det fiber bussningar i vikterna brukar dom kunna vara rätt slitna också.
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
blir nog att beställa delar från duells, funderade ett tag på att beställa från usa men var inte så stor skillnad i priset tycket jag på det jag hittade.

sen så satt det startkrans för el-start på variatorn som jag funderar på att ta bort och undrar om någon vet om startkransen och skivan är balanserade var för sig eller tillsammans?

och om någon har tips på vart man kan hitta åt tabeller/listor som visar inslags varv mm med olika vikter och fjädrar skulle jag uppskatta det, kommer nog att behöva experimentera lite men att ha något att utgå från skulle inte skada.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Köp INTE renoveringssats från duells. Helt bortkastade pengar. Piratsatserna håller inte, så enkelt är det. Polaris orginaldelar är det som gäller. Jag har renoverat både mina och farsans P-85or med piratsatser 3 gånger, och det håller inte en vinter. Orginalsatsen höll flera vintrar.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
tjuvar tråden lite: Som rockie på variatorer vad ska man kolla efter för typ av förslitningar om man tar och öppnar upp sin Polaris-prim.variator i sommar förutom om rullarna ser ok ut?
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
ok, får nog bli originaldelar då. någon som vet vad en renoveringssats kostar hos polaris?
dåligt med polaris handlare i Umeå för tillfället så lite att gå och fråga.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
När du tar isär P-85 variatorn och ska ta lös "korset" på jängan, kom ihåg att inte bara slita, du förstör gängorna då det är Loctite i gängorna, så öppna och dra åt fram och tillbaka och värm gärna med gasol så går det smidigare, tar ett tag men bra mycket bättre än att renovera gängor eller till och med förstöra den helt. Håller helt och hållet med angående kvalitén på piratdelar, som att trä på en bussning av kopiatorpapper. När du tar isär den så kommer du att hitta kryss som är i linje på plattan-korset-talriken, då variatorn är balancerad i den linjen.
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
har kollat lite mer på variatorn och såg att det är shimsad för en 31mm rems, hade tänkt köra med 30mm rem och undrar om man vågar svarva bort lite för att få ihop variatorn den sista mm om det inte finns tillräckligt med shims att ta bort?
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
snön är snart här och funderar starkt på att köra med en p85 i vinter. har förstått att rinab/duells delar till p85an är dåliga men undrar om någon har testa tex EPIperformance kitt som dom har?
kanske någon har tips på annat kitt som finns i usa?
 

Lintan

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
För att få lös muttern till korset använder man nåt special verktyg eller går det med en kraftig rörtång?
Tacksamm för svar.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Specialverktyg om du är klok. Det är då du fått bort muttern det stora problemet kommer.
Korset sitter nånting så övergrönmästarjävligt hårt, så man bryter lätt sönder det utan rätt verktyg.

Åk till din polarishandlare och låt dom ta isär den, kanske om du har tur, kan du betala med bullpåse eller liknande..
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
allt slutade med att jag beställde polaris original delar från usa och byggde egna verktyg. men jag fick problem med bussningen som sitter i den rörliga skivan, beställde "BEARING,SLEEVE artnr:3576502" men den var fel för den variator jag har. jag vet inte från vilken maskin variatorn kommer ifrån så det är lite svårt att hitta rätt del men kanske någon här som vet om det finns andra typer av bussningar till den rörliga skivan?
den jag beställde var för stor (yttre omkrets) mot den som sitter i variatorn, blev tvungen att montera ihop variatorn som det var så har tyvärr inga bilder.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vad är det för invändig dia på bussningen du fick? Jag har några nya liggandes, kanske har nån som passar...