Renovera P-85 primärvariator Polaris

XPMarc

Medlem
3 apr 2014
13
1
3
Umeå
Håller på att renovera en primärvariator, P85 från en -14 Polaris RMK 800. Har nån erfarenhet av olika repsatser till dessa?

Läser att vissa tycker att pirat håller dåligt och att det bara är orginal som gäller.
Har någon i praktiken testat någon piratsats och vet hur länge dessa håller?

/Marcus
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Pirat bussningar och rullar håller bra men glidknapparna kan va värdeösa. För mig håller pirat renoveringskit mer än 200 mil undantaget knapparna som jag inte sätter dit. Ex på Mina två pro rmk så har jag nu kört 100 tim på = ca 200 mil med piratbussningar och rullar från troligen SnoX. Men jag bytte aldrig knapparna, de är nog 250 tim gamla men bara lite glapp nu. Rullarna och glidbussningarna ser ut att kara 100 tim till om man inte är toknoga med glapp.
Jag har inte provat pirat knappar för experter här på forumt har dömt ut dem för många år sedan. Om man slapp skruva loss variuatorn och korset skulle jag prova pirat knappar men de är för mycket jobb om de håller bara någ mil.
Jag vill gärna veta om de finns någ märke av pirat knappar som håller lika bra som org eller 70% av org hållbarhet skulle duga.
Men obs om de är hyfsat med gods kvar på knapparna så shimsa ut dem bara tills de inte glappar helt enkelt. De kan va mer sliten i rotationsriktningen men då byter du bara plats på dem.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Det som funkar från SnoX renoveringskiten är Rullarna, Bulten till rullarna, shimsen, bulten till vikterna, muttrarna till bulten för viktarmarna.
Det som inte funkar är glidknapparna, och "brickorna" som ska vara på varje sida av rullarna.

På en lössnömaskin som man plågar i lössnö så håller glidknapparna ca 10 minuter...

Så köp original av glidknapparna och byt de fiberbrickor som ska vara på varje sida av rullarna efter behov.
Otast räcker det med att byta de knappar som ligger mot den sida som belastas mest så då räcker det med bara 3st.