Renovera P-drive

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Förra vintern lånade jag en ny Summit och en Shredder för att jämföra mot min Summit 850 och något jag märkte tydligt var direkt när jag startade min jämfört med dessa var att min primärvariator låter ju som en maracas så det är väl dags för en översyn.

Är det någon som dels har koll på om det finns några piratdelar som är värd att köpa eller är det original som gäller och dels om det är något specifikt som ger upp i förtid? Kanske räcker med att bara renovera delar av den. Den växlar fint och funkar som den ska men låter fruktansvärt jämfört med en ny och osliten primär.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag skriver som i andra tråden ang piratdelar till variator. Piratdelar förutom plastdelar tycks duga bra vs priset så jag skulle inte va oroiklg att sopa i piratdelar.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Dom svarta plastrullarna/konorna löns inte sätta i pirat, det är provat och funkar inte. Dom tar slut lika fort igen.
Viktbussningarna brukar man kunna hitta att köpa i princip nya "begagnade" av folk som "kitat" om man skulle vilja spara någon krona.

Vore jag du skulle jag, efter jag kollat vad en kasse originalrullar och bussningar kostar, kolla skrotarna och se om någon har en komplett lågmilad P-drive till vettigt pris. Får du en sån för 4k är du förmodligen förvånansvärt nära vad renoveringen skulle kostat och du får över en massa braattha-reservdelar från din gamla du kan spara.
 
Reactions: suregom

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
De svarta rullarna verkar ju slitas ganska fort original också. De verkar ju vara gjorda i något grafitmaterial. Jag tror det var Dyna-tek som svarvade upp dem och pressade i en mässingbussning för att få dem att hålla. Dessa "nyper"ju fast även på i princip flång nya maskiner och det verkar ju bero på att hålet för axeln blir för stort.
Får hålla lite utkik efter delar eller en hel variator.
 

Attachments

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Piratbitarna hörs få flatspots tämligen fort och sluta snurra helt.
Man ska kolla pinnarna också, händer dom blivit fula i samma takt som rullarna
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
vid vilka mil ungefär börjar det vara slitet ?
Det verkar kunna variera kraftigt. Blås ur primären ofta och smörj rullarna minst en gång per år så klarar dom sig längre.

Men det finns några gamla sanningar som förmodligen håller fortfarande.
-Många tomgångstimmar gör att saker vibrerar sönder fortare. Låg tomgång är värre än hög, tyvärr är tomgången svårjusterad på många nyare skotrar. Men fuska inte med varmkörningen pga detta, en variator är ändå billigare än en motorrenovering.

-Och sen något som antagligen är väldigt impopulärt men dessvärre inte mindre sant. Ju tyngre grejer och styvare fjädrar man har i desto fortare nöts variatorn upp, och det oavsett tillverkare och modell. Det är helt enkelt större krafter som ska hanteras ju grofsigare grejs man har i.
Så justera in variatorerna med så lätta mjuka grejer som möjligt så håller dom längre.
 
Reactions: odysse

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag säsongens premiärtur förra helgen och den går ju riktigt bra men låter som ett tröskverk på tomgång. Har inte hunnit kolla på den ännu.