renovering av skidoo rev 600

jjohansson

Aktiv medlem
1 okt 2012
52
0
1
umeå
nu har jag dragit alla slangar och luftat oljepumpen osv. Jag startade motorn för ett tag sen och efter några drag så gick den i gång!:D Skotern är nästan komplett nu det som återstår är att fixa halvljuset, fylla bromsvätska, lufta bromsarna och skruva fast de nya baklyset från biltema.

tappade ut oljan från oljetanken innan jag drog slangen men hittade unget smidigare sett;)


skruvade på kåporna bara för att kolla hur den såg ut




satt dit tanken förgasarna och allt annat sen var det bara att fara direkt till första närmsta bensin station och tanka.


just nu står skotern så här fast med sidokåporna på. Innan den är helt klar så ska jag fixa bromsarna och baklyset som jag skrev innan.
 

jjohansson

Aktiv medlem
1 okt 2012
52
0
1
umeå
är det någon som har ett el schema till skidoo rev? mitt halv ljus funkar inte och de är inge fel på lamporna? vet någon vad felet kan vara??
 

jjohansson

Aktiv medlem
1 okt 2012
52
0
1
umeå
Jaa det är bara halvljuset eller jag vet inte för jag har bara startat skotern korta studer och sett att halvljuset inte funkar. Men jag vet iaf att bromslampan på hastighetsmätaren lyser när jag bromsar och att varningslampan för att dessen funkar.
Jag har bytt baklyset kan de ha något med de att göra att de inte blir samma motstånd?
 

jjohansson

Aktiv medlem
1 okt 2012
52
0
1
umeå
det var glapp i kontakten som går upp till bromshandtaget som gör så att bromslampan lyser så det var därför inte bromsljuset lös! nu är det bara halv ljuset kvar att fixa
 

jjohansson

Aktiv medlem
1 okt 2012
52
0
1
umeå
Jaa det var det jag gjorde. Jag öppnade upp och kollade vid hel och halv ljus knappen och då var det en kopparsak som såg ut som ett H som satt fel så jag pillade dit den på rätt ställe och då funkade både hel och halv ljus!:D
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
satt dit tanken förgasarna och allt annat sen var det bara att fara direkt till första närmsta bensin station och tanka.
Varför tankar du inte 98 oktan när det finns? Ger väl mer effekt i en H.O motor, bensinen håller längre samt innehåller inte lika mycket etanol som 95. Rätta mig gärna någon om jag har fel =)
 

SLDNX

Välkänd medlem
16 aug 2007
148
1
6
Mora
Varför tankar du inte 98 oktan när det finns? Ger väl mer effekt i en H.O motor, bensinen håller längre samt innehåller inte lika mycket etanol som 95. Rätta mig gärna någon om jag har fel =)
98 oktan ger aldrig mer effekt men det är absolut bättre än 95 oktan!
 

jjohansson

Aktiv medlem
1 okt 2012
52
0
1
umeå
jag vet inte varför jag tankar med 95 jag har bara alltid gjort de. varför är 98 bättre?

jag var ute och prov körde för första gången idag runt gården sen for jag en sväng till en kompis. den gick bara bra och känns riktigt rapp. de sitter dynamo joe variatorkit på den, jag har inte kört utan variatorkitet men de sägs att skotern blir mycket rappare med det på. de är även mycket skönare körställning på reven än på min gamla sxr 600;););)

lite dåliga bilder från idag på skotern och resultatet:D

 

SLDNX

Välkänd medlem
16 aug 2007
148
1
6
Mora
härligt!

98 oktan är väl mer "pure" om man kan säga så, 95 oktan är ju utblandat med etanol, 5% på statoil enligt deras hemsida.
Det finns också de som påstår att de tar död på insugsgummina. Men det beror väl helt på vad man har för motor hur noga man ska vara , jag hade då aldrig kört t.e.x en RS 600 på 95 oktan.
 

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
sedan tål 98 oktan mer komp. vilket kan resultera i att vid höga varv och mycke effekt kan motorer som tankas på 95 oktan få tendenser till spikning, därför rekommenderas 98 oktan till högeffektiva motor som lever på höga varv.

Rätta mig om jag har fel .
 

Owe

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Obbola Sverige
Tjena.
Har också ett konstigt elfel. Alla varningslampor lyser och hel/halvljust lyser svagt. Men när jag kopplar ur någon av framlyktorna så funkar allt som det ska, spelar ingen roll vilken av dom jag kopplar ur. Någon som vet?
ski-doo rev 600 -03

MVH Olle