Reparera söm på dyna

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Min sittdynas sömmar har öppnats några cm på ett par ställen, skulle behöva dra dit några stygn. Finns det rep-grejor för det? Skulle helst slippa riva av dynan. Gissar att man inte använder morsans synål, lär väl behövas lite rejälare nål och tråd, ser framför mig den typ av nål som kirurger använder, en halvcirkelböjd nål för rejäl tråd men det kanske finns bättre grejor?
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Det finns liknande nålar som du menar. Min mor har använt sådana och lagat diverse saker i bilar b.l.a. Kan ju tillägga att det är inte lätt och jag är tveksam till att det blir så bra på en skoterdyna då den helst ska vara vattentät. Det bästa är ju att montera av överdraget och få någon att sy ihop den med en extra förstärkning på undersidan. Om sprickorna inte är så långa och inte är på ställen där det blir så mycket påfrestning så går det att ta galonbitar och stoppa in vid öppningarna och sen limma fast dom. Man pillar in dom först och lägger dom till rätta, sen lyfter man på kanterna och trycker in kontaktlim. Sen får man lägga ytan under tryck. Lyckas man så blir det både tätt och ganska hållbart. Lycka till
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
En mindre reva går att sy ihop med kraftig tråd samtidigt som man limmar med Liquisole, innan man slutligen lägger en sträng med Liquisole på själva sömmen för att hålla ihop den o täta mot fukt. Det tar 24 timmar innan det har härdat.



 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
men inte vackert iaf.
hehehe! ...den kommentaren tillförde ju oerhört mycket till ämnet.

Allvarligt talat så kan man ju fundera på vad som är viktigt.
Funktion eller utseende, samt vad man ska lägga pengarna på.
Dynan eller t.ex bensin till körning.
Det är ju upp til var o en att själv bestämma.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Jo nä det tillförde då inte nej.

Det är som du säger, hade då själv tagit lös överdraget och sytt ordentligt..
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Lämnad överdraget från F6an till en kompis. Hon sydde ihop hålet med nån starktråd. Limma en galon bit bakom, ganska stor bit och sen la hon nå lim på sömmen på insidan innan galon lappen. syntes knappt nått.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Pilla lös överdraget, sy från insidan, täta från insidan med Liquisole, låt torka, häfta fast överdraget igen.
(Du behöver en kraftig häftpistol.)