Res problem med XC-04

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Jag undrar om de är svårt å resa med en XC 600sp -04??
Eller är de bara fel inställningar på boggie dämparna att dom är för mjuka.
För om dämparna är för mjuk så är de väl bara boggien som fjädrar
efter...
Skulle vara kul å höra vad andra XC förare säger? :confused:
 
J

JagLuktarGott

En del av dom äldre xc modellerna är ju kända för att gå som strykjärn efter leden, så jag antar att det ska vara så, det är väll meningen att det ska vara så lite skidor i luften och så mycket kontroll som möjligt antar jag! :)
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Men dämparna är hyffsat mjuka i boggien...kan de ha nåt me saken att göra?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Nej, det tror jag inte. Det har i princip bara att göra med hur boggien är byggd som. Tex som M10'an du har är gjord enbart för ledkörning, därav är den hårt kopplad för att inte resa sig så lätt = kanon vid kurvtagning där man tänker gasa
 

henke_

Välkänd medlem
8 jan 2006
102
0
6
skogen
hmm eftersom att den är byggt för att gå som en gocart, så blir de lite svårt, men om den har balatarem å slaka på den lite....
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Finns det några risker med att ändra i boggien?
Och ändras inte skidtrycket om man justerar?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Hm, det är väl ändå skidtrycket du hade tänkt justera ifall du vill att skotern ska resa mer om inte jag är helt dum i huvet. Men det är dock oklart hur det står till..

Ändrar du balataremmen så ändrar du skidtrycket i överlag. Ändrar du däremot enbart kopplingsklossarna påverkas bara skidtrycket under gaspådrag, det minskar ordentligt.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Okej..jag är inte så hajj på sånt där.
Men du pratar om kopplingsklossar..vart sitter dom och är det svårt att
ändra dom som du säger?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Dom sitter nästan längst bak i boggien, framför vändhjulen. Fyra(?) fyrkantiga klossar som sitter i varsin bult, omöjligt att missa. Finns olika hål du kan sätta dom i för det mesta. Om inte annat kan du prova att ta bort dom.

EDIT: Det sitter nog bannemej inga såna klossar på M10'an. Då vet jag rackt inte hur man ska bära sig åt
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
det du kan göra är att släppa på balata remmarna.
om du nu är ute efter att den ska resa så får du leva med att skidtrycket kommer bli sämre.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hmm........Man köper en ledracer men vill åka på rullen, konstigt.........:confused:
Byta styrning mot icke styrning bara för att det ser häftigt ut:)
Mvh/
Bola...............
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Inte min skoter men...

Men de blir å prova å lätta på balataremmen. Då kanske den blir lite mer lätt rest :)

Tack för alla svar!
 

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
sitter iaf kopplingsklossar på min fusion (m10) funderar oxå på att ta bort dom men har inte bestämt mig än. gjorde det på min gammla xc å den reste då sig skapligt då men inte så att det blev jobbigt.
 

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
jaha ber om ursäkt. trodde att det var samma boggie som på polarens xc 700 av samma årsmodell :p hade ingen aning om att fusion hade en annan boggie.