Reservdelar Sidewinder

Yama4

Ny medlem
12 sept 2024
2
0
1
48
Sälen
Hej
Precis blivit med en Sidewinder 2019 i dagarna.
Har köpt reservdelar till min gamla Arctic M8000 från Mera fritid och har alltid hittat det man söker efter!
Nu dessvärre verkar det torrare på marknaden när man skaffat en Yamma ! Var köper ni reservdela såsom komplett service kit exempelvis med filter,stift och olja?
Letar även efter service kitt för primär variatorn!

Har även en fundering på om det är så illa som vissa skriver att primären kan explodera om man trimmar stämmer det? Är primär variatorn bra på Yamaha Sidewinder 2019?
Jag har en rulle som sitter fast, Hur illa är det?
Dessutom rasslar variatorn men jag har förstått att det är normalt


Tack på förhand!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Kn racing i sverige brukar ha variatordelar till yamaha och de är bra delar dock dyra.
Ang hur hållbar variatorn är så gäller de att sätta dit ett bra variatorkitt för sin tänkta effekt för annars käkar de rem på löpande band.Variatorerna blir stekhet med fel variatorkalibrering och då spricker även den bästa varren.
Jag har inte hört några problem efter man satt dit bra varreprylar. En kompis höll på bli ruinerad pga remätandet i fjol då de satt fel variatorprylar mot hans ca 240hk de va rätt mycket org prylar har jag för mig. Efter byte till något variatorkitt tog den inge rem. Tyvärr vet jag inte vilket kit han satt dit men de går nog googla fram vad som funkar.
Ang skrammel så kolla om vikterna kan röra sig axiellt på viktens fästpinne. Shimsa bort de spelet iså fall med tunna brickor så går den lite tystare ivf.
 
Last edited:
Reactions: Yama4

Yama4

Ny medlem
12 sept 2024
2
0
1
48
Sälen
Kn racing i sverige brukar ha variatordelar till yamaha och de är bra delar dock dyra.
Ang hur hållbar variatorn är så gäller de att sätta dit ett bra variatorkitt för sin tänkta effekt för annars käkar de rem på löpande band.Variatorerna blir stekhet med fel variatorkalibrering och då spricker även den bästa varren.
Jag har inte hört några problem efter man satt dit bra varreprylar. En kompis höll på bli ruinerad pga remätandet i fjol då de satt fel variatorprylar mot hans ca 240hk de va rätt mycket org prylar har jag för mig. Efter byte till något variatorkitt tog den inge rem. Tyvärr vet jag inte vilket kit han satt dit men de går nog googla fram vad som funkar.
Ang skrammel så kolla om vikterna kan röra sig axiellt på viktens fästpinne. Shimsa bort de spelet iså fall med tunna brickor så går den lite tystare ivf.
Tack så mycket för svaret!!
Hittade en sats hos Kn racing med vikter bara, Trodde man bytte ut hela variatorn men jag kanske har fel?

Är lite orolig att jag kan ha köpt fel typ av maskin ju mer man läser :(
Har som sagt aldrig haft problem med AC jag hade men läser man lite om Yamahan så ser det ut att finnas en del allvarliga problem om man inte fixar det med dyra utbytesgrejer!

Tänker på toppdrevet med sliten bussning
Växelklykan eller vad man nu ska kalla den
Variatorn då den är på 250hp och ser ut att ha orginalgrejer
Ventilen för oljetråget/Oljeburken verkar kunna gör att antingen packningen drar på oljeburken eller fyller upp laddluftskylaren.

Om det finns en priolista,Vad ska man börja med?

Känns som bäddat för problem :(