Rev 440/670

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
Va och köpte mig en rev 440/670 för ett tag sedan, så tänkte pröva göra en liten tråd om bygget, köpte skotern mest för att det satt en 670 i den, finaste motorn som gjorts!

Efter lite detektivarbete så fann jag att någon här på forumet har byggt den, så tänkte det kan va kul att denne får se sin skapelse fortsättas på .

håller på pocka ner den i delar.

Det som ska göras är:

*rikta chassiet (Ganska friskt krokig)
*Renovera motor (Nån har monterat olika kolvar)
*Göra om el systemet som ser ut som kattskit, skarvat kablar med metoden tvinna och tejp.....
*Byta ut dom krokiga och trötta 800 dämparna
*lacka om diverse detaljer ( får se vilken färg det blir när ja kom på affärn)
*Slipa lite på cylindrar och block
*Variator mek
* Diverse fix som kommer fram.

sen kommer det säkert något mer på vägen, var dock inte rädd att komma med tips och gnäll ;)

en bild hur den såg ut vid inköp
[/URL][/IMG]
 

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
Tyvärr så kraschade min telefon, (Tålde av någon konstig anledning inte att bli överkörd av traktor??)
så många bilder försvann som var tagna under nedmontering och tvätt.

Men här kommer en bild när chassit är tvättat och påbörjat riktning + montering av förstärkningar



och tvätt av delar

 
Last edited:

jespan

Välkänd medlem
5 dec 2009
214
0
16
Kul att den finns kvar än! Ångrar lite att jag sålde den. Tänkte Bygga en ny rev 670 när jag får mer tid och pengar. Btw måste va någon av ägarna efter mig som pysslat med elsystemet för jag lödde alla kablar och körde krympslang på allt!
 

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
jo, förmodligen! har aldrig skrattat så mycket som när jag höll på och gå igenom elhärvan...

Kablarna var tvinnade och isolerade, men nån tejp som såg ut som den man slår in julklappar med :)

Sedan var det någon som prövat köra på något i hög hastighet, då tunneln hade böjd sig under premiär-V ;)

Det står stilla just nu i bygget, då jag väntar på, kolvar, vevlager, packningar osv.. slänger upp några bilder till veckan när jag kommit igång!
 

jespan

Välkänd medlem
5 dec 2009
214
0
16
haha, va det dåliga lager på veven? lägg upp bild på dom gamla kolvarna! är lite intreserad av hur dom ser ut. kan säga det att den där motorn är helt sjuk!
 

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
PTO lagret var dåligt, satt dessutom inte fast på veven, så får se om jag måste limma det.
sen så beställde jag MAG lagret också.

Det kan jag göra, Den ena kolven såg fräsch ut, medans den andra var skuren (påbörjad skärning)

Sjuk, på vilket sätt menar du? ;) visst var det en 670 från 97?.

Väntar fortfarande på delarna, Men dom borde dimpa ner i veckan här.
 

jespan

Välkänd medlem
5 dec 2009
214
0
16
Den går snuskigt bra! Känner ägaren innan och har aldrig varit något problem med den där motorn har alltid startat och gått bra. enda som varit är att den käkat stift innan man lärt sig hur man ska göra för att starta den.
 

rave67097

Välkänd medlem
6 apr 2013
178
1
6
Min 670 prime'ar jag tre gånger, ibland choken på, ibland inte, så rycker jag. Minsta för mycket prime och den surar ner sig.
 

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
jespan: Jo den gick bra innan jag tog isär den, trots att det var 1.5kg skillnad mellan cylindrarna.



Fotat lite motordelar nu.

Motorn, + har jag monterat givaren för den digitala multimätaren jag köpt.


Kolv respektive PTO,MAG. Fotat från avgassida. det var en liten skillnad kolvskinkorna i längdled mellan kolvarna.



Trimma av kanterna för att få bättre flöde, sedan matcha av blocket med cylindrarna för en jämnare övergång.

 

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
Efter lite garagebygge så blev det lite tid över till skotern.

Monterade den digitala mätaren och drog lite kablage.


Dom nya dämparna på plats







Fick även hem ett paket från http://snoskoterbolaget.se/
Riktigt bra service och grymma priser!
Rekommenderar dom verkligen, dom har även mängder av begagnade delar!


Så snart sitter motorn på plats igen.
 
Last edited:

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
Sådär, efter ett litet tag utan uppdateringar så kommer en nu.

har hunnit göra en del,

Det strulade lite med att jag fick fel nållager, så han fundera på lite med den här lilla snurran



sen till slut efter en ytterligare beställning så fick jag hem ett par wiseco lager.

så då kom motorn på plats


Samma kväll så vart det uppstart och test.
den provisoriska dynan lossnade 5 meter utanför garaget =)



har ändrat lite i variatorerna, måste fin justeras lite mer när det kommer snö,

även boggin behöver justeras.