Rev 440 - Problem

Stensson

Medlem
25 jan 2013
22
0
1
Vemdalen
Ska försöka att beskriva problemet så kort som möjligt.
Det börja med att jag tog en tur till en fjäll stuga och skotern gick hur bra som helst. Skotern stog ute över natten och när jag skulle starta den på morgonen så var den helt död. Rök några gånger och den va sten död. Sedan efter några minuter så höll jag full gas och då gick den igång. Den fick stå några minuter så motorn blev varm och kör lungt därifrån. Men sen när jag skulle gasa på så ville den inte, Man fick hålla full gas i typ 5 sek sen kom den. Och efter det så börja varvmätaren bete sig konstigt så stanna och starta igen och då fungera den som den ska igen men sen des har den bara gått på halv gas. Har rengjort förgasarna men ingen skillnad.

Kan de vara stator problem tro eller vad tror ni ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Statorn är mycket troligt felande då du såg knas med varvräknare också. Men kolla även om packboxen bakom variatorn är hel.

Kan även vara andra elfel som kortslutning i dödare eller någon kabel som gått av och gnager mot jord någonstans.

Men som sagt kolla nya stift också.
 

Stensson

Medlem
25 jan 2013
22
0
1
Vemdalen
Statorn är mycket troligt felande då du såg knas med varvräknare också. Men kolla även om packboxen bakom variatorn är hel.

Kan även vara andra elfel som kortslutning i dödare eller någon kabel som gått av och gnager mot jord någonstans.

Men som sagt kolla nya stift också.
Hoppas att de är nåt jord fel för stator är ju inte så bilig. Upptäckte ett till fel, när jag trycker full gas så slutar bakljuset att lysa och när jag släpper gasen så lyser det igen? Tror mer och mer att det är statorn :(
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Hoppas att de är nåt jord fel för stator är ju inte så bilig. Upptäckte ett till fel, när jag trycker full gas så slutar bakljuset att lysa och när jag släpper gasen så lyser det igen? Tror mer och mer att det är statorn :(
Kolla under sadeln om någon + kabel till lyset har gnuggat hål i höljet och jordar mot chassi. Det är vanligaste felet när en stator går väck.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Försök hitta ohm värden och mät statorn. Om den är väck skickar du den till Timmrå elverkstad som lindar om den för ca 1700kr. Omlindade brukar hålla bättre än nya.