Rev - 500ss eller 600?

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Tja!

Går i köpetankar inför vintern och det lutar mest åt att köpa en Ski-Doo Rev. Har sett att det finns 600 HO men även 500 ss som skall vara en 600 det med?

Någon som har erfarenheter av dessa maskiner och kan tipsa om vad som kan vara vettigast att köpa? Jag kör mest led men det händer även att man drar ut och busar i snön ibland också.

Tack på förhand / Nicklas
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
500ss har den äldre 600motorn utan H.o.. Skiljer väll ca 10hk skulle jag tro..
Så är nog 500ss mindre förstärkt och har sämre dämpare, men skulle tro att det är en kanonskoter ändå! Går ju att sätta dit någon förstärkare från en 440 eller 600 om du ska hoppa eller något sånt..
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Måste bara rätta max_k, 500ss:en har inte alls sämre dämpare utan det är lika som på t.ex. mxz 6-800.
Jag tror att du skulle bli riktigt nöjd med 500ss, det är ett billigare men fortfarande bra alternativ jämfört med den "vanliga" 600 h.o.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Måste bara rätta max_k, 500ss:en har inte alls sämre dämpare utan det är lika som på t.ex. mxz 6-800.
Jag tror att du skulle bli riktigt nöjd med 500ss, det är ett billigare men fortfarande bra alternativ jämfört med den "vanliga" 600 h.o.
Jaha, hade för mig att det inte är X paket på ss'en
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
500ss har ju X paketet i standardutförande, vilket 600 inte har-
dvs SS = bättre dämpare & broms bl.a. ..
Vad snackar du om? SS = Shortstroke, inte några bättre dämpare osv.

Dock fanns X-paketet att välja när man köpte 500ss
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Tack för svaren :)

Men paket eller inte paket, vilken skoter är vettigast att lägga pengar på för mina ändamål? Jag kör som sagt mest led i fjällen men ger mig ibland ut på nån snötur utanför spåren också. Kör inte överdrivet mycket heller då stugan ligger en bit bort.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Tack för svaren :)

Men paket eller inte paket, vilken skoter är vettigast att lägga pengar på för mina ändamål? Jag kör som sagt mest led i fjällen men ger mig ibland ut på nån snötur utanför spåren också. Kör inte överdrivet mycket heller då stugan ligger en bit bort.
Ta den som är bäst i pris, skick osv =) Tror båda funkar utmärkt åt dig!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . nej, SS BETYDER inte något annat än shortstroke, men de har samma renoveringsbara HPG dämpare som de som sitter på X paketen, blir kanske fundersam ang bromsskivan dock.. orkar inte kolla sprängskisserna.. X skivan är vågformad och urfräst. det är inte standardskivan.

men men, tex. en skoter som många anser är mkt "fränare" än 500SSén är -04 600SummitHO, den har inte HPG dämparna, eller andra bromsskivan.

500SS är ett bra köp, fin skoter med pålitlig motor.
Men MÅNGA skotrar är bra köp såhär års.. man blir liite bitter :-/ ;-)
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
. . nej, SS BETYDER inte något annat än shortstroke, men de har samma renoveringsbara HPG dämpare som de som sitter på X paketen, blir kanske fundersam ang bromsskivan dock.. orkar inte kolla sprängskisserna.. X skivan är vågformad och urfräst. det är inte standardskivan.

men men, tex. en skoter som många anser är mkt "fränare" än 500SSén är -04 600SummitHO, den har inte HPG dämparna, eller andra bromsskivan.

500SS är ett bra köp, fin skoter med pålitlig motor.
Men MÅNGA skotrar är bra köp såhär års.. man blir liite bitter :-/ ;-)
Jo det är sant... svider lite att det inte blir möjligt med köp förrän slutet av hösten :/ Lär ju kosta en bra slant mer då.
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Skulle aldrig köpa en skoter som gått drygt 1000mil..om det nu inte är en 4T.
Vid tusen mil är det inte motorn du ska oroa dig för.

Vid tusen mil har allt på en skoter fått ta en del smäller, därför skulle jag titta på chassiet, känns det tight, är det mycket som glappar, sprickor osv.

En 2-t motor går precis som 4-t motorn LÄTT 1000mil, så länge man håller efter grejjerna.


Om en skoter som gått tusen mil att åka och kika på?
Absolut, men då ska den ha ett attraktivt pris. Känns det inte hundra så tar man sig en funderare om man ids renovera dom problem som finns, om du känner att så är fallet så prutar du lite till och förhoppningsvis tar han budet. Tycker även man ska i tankarna att den blir mer svårsåld när man väl vill göra sig av med den, därför ska det som sagt vara ett attraktivt pris.
Lycka till!
 

sledfactor

Välkänd medlem
12 okt 2008
408
0
16
krokom
ta 500ss :en kan ju komma ner runt 40-45 tusen om du har tur och den funka utmärkt =)annars ska du dit med 20 till..