Rev 800 -05 Går på en cylinder

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Ständigt skruvande sen man bytte märke har det blivit..

Jag hade varit ute och kört en sväng på en skogsbilväg som var plogad men som hade ca 15cm nysnö.(ca -10 grader ute)
Körde över en plogkarm och stannade några meter från på andra sidan.

Skulle köra tjejens skoter över karmen då den var stenhård och lämnade min på tomgång.
Jag gick tillbaka till min och stängde av den efter några minuter(inga varningslampor som lös)..
När vi sedan skulle fara vidare åkte vi ut på en myr och burkade lite, la omkull den lite för mycket på vänster sidan så jag föll av varpå skotern dog.
När jag skulle starta den igen gick den bara på den vänstra cylindern på tomgång(sett från förar position) verkar dock gå på båda när man varvar lite..

Blev släpvagn hem och där konstaterades det var gnista(både på gamla och nya stift) att den får både soppa och olja..
Kollade kompet och det låg på ca 9kg på båda med kall motor..
Höll däremot ingen gas när jag hade kompmätaren iskruvad om det gör någon skillnad..

Vad kan det vara som strular den här gången?
Kan det bli något elfel när man demonterar startmotorn?(en plus och en minus kabel)
Rengöra förgasarna kanske?
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
känns som att förgasarn har lite skräp i sig.
rengör båda så ska du se att det löser sig
 

Galning_

Aktiv medlem
17 jan 2008
98
0
6
Guldkusten
ja hade samma problem med min mxz det var tändspolen som spökade. går den hela tiden på en eller går den på två ibland?om den går på två ibland så kan det vara tändspolen....
 

Qexx

Aktiv medlem
27 mar 2008
50
0
1
arjeplog
Hm, är det så att tändspolen krånglar så misständer den ju och brukar oftast börja gå på 1 cylinder. kolla förgasarna. annars så kan jag då inte ge några fler tips
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Hm, är det så att tändspolen krånglar så misständer den ju och brukar oftast börja gå på 1 cylinder. kolla förgasarna. annars så kan jag då inte ge några fler tips
Enda gången den har misstänt eller gått ojämnt är när man inte tryckt ner stopp knappen på styret ordentligt..

får ta och plocka ur gasarna då och kolla upp dom, kan ju iaf vara lärorikt då man bara haft efi och wm tidigare...
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
men har du inte varmkört den efter att du lagt ner den på sidan? låter ju som att det var därför den gick ojämt (att den tippade dvs) Samma problem om du varmkör den? Om den gick fint innan så kan de ju inte va så stort problem? Lycka till!
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
innan du river ock sliter under huven så tycker jag att du ska kolla om kranen till förvärminingen till förgasarna är öppen
kan finnas risk att kondens-vatten har frusit i tex pilotmunstycket om kranen har varit stängd. vet av egen erfarenhet att det kan hända
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
innan du river ock sliter under huven så tycker jag att du ska kolla om kranen till förvärminingen till förgasarna är öppen
kan finnas risk att kondens-vatten har frusit i tex pilotmunstycket om kranen har varit stängd. vet av egen erfarenhet att det kan hända
Tur man inte börjat riva något ännu. Förvärmningen har alltid stått på off så länge jag har haft den...
Inte vågat röra den då tidigare borde haft någon anledning att att stänga av den.
Den borde väl alltid vara på om det inte är plusgrader ute?
Tänk vad mycket korkade frågor man sluppit ställa om det följt med någon instruktionsbok...
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Höger insugsgummi var trasigt..
Vänster hade börjat spricka..
Kolvarna såg däremot inte ut att ha tagit nån skada och stiften har aldrig varit vita..

Och den har inte reagerat när jag sprayat startgas..
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Jag skulle säga att 600 är bättre. Pålitligare motor och går mkt bra för att vara en 600. Jag har hört 800 racklar mer men de vet jag inte om de är sant + att den tar mer bensin.