REV800-04 drar 4-6lit/mil........

R-evo racing

Välkänd medlem
23 nov 2005
154
1
6
42
Björna
lovislovis.spaces.live.com
Min kompis rev drar åt skogen för mkt bensin. Har kollat lite lätt på den men hittar inget som direkt felar. Har gått ner till 380 från 400 på huvudmunstycket. lågfarten är org 17,5. Motorn är nyligen renoverad hos Junggrens motorteknik, har pratat med han men han har ingen alls. I övrigt är den orginal förutom att vi bytt till Boysen reeds dock utan förbättring!!!
Skotern går bra och startar bra, det enda som kan märkas är att det låter som den typ fyrtaktar när den går på lätten, när man släpper på gasen.
HJÄLP!
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Min kompis rev drar åt skogen för mkt bensin. Har kollat lite lätt på den men hittar inget som direkt felar. Har gått ner till 380 från 400 på huvudmunstycket. lågfarten är org 17,5. Motorn är nyligen renoverad hos Junggrens motorteknik, har pratat med han men han har ingen alls. I övrigt är den orginal förutom att vi bytt till Boysen reeds dock utan förbättring!!!
Skotern går bra och startar bra, det enda som kan märkas är att det låter som den typ fyrtaktar när den går på lätten, när man släpper på gasen.
HJÄLP!
Den vanliga frågan då, hur ser stiften ut? Annars tycker jag att det inte låter så farligt jag, det är ju trots allt en 800a vi talar om.
Och sen beror ju allt på körstil osv. har aldrig haft några problen att trycka genom 4,5l iaf.
Att den fyrtaktar lite på mellan registret då du släpper gasen tycker jag låter sunt då en rotax 800a brukar vara lite känslig på mellan registret vad gäller bestyckning.
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Min fars gamla summit 800-02 tog också så mycket..

Dock gick den stenhårt och mycket mer att åka med än i tex. rev 800 -07
 

R-evo racing

Välkänd medlem
23 nov 2005
154
1
6
42
Björna
lovislovis.spaces.live.com
Men det kan omöjligt vara så att den skall dra så mkt då jag har en Lynx Rave 800 -05 och det är "samma" motor och jag kör betydligt hårdare och leker mer än honom.
Vi kör med exakt samma bestyckning och när min drog 3,6lit/mil så drog hans 6lit/mil. När vi for på långstyrning så drog min 2,07lit/mil och hans drog 3,7lit/mil........
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Min fars gamla summit 800-02 tog också så mycket..

Dock gick den stenhårt och mycket mer att åka med än i tex. rev 800 -07
Har provat nyare rotax 800 och tyckte faktiskt att dom gick lite sämre än min gamla, har helt enkelt bättre klipp tycker jag. Har dock tillskrivet detta en bra variator kalibrering samt varit noga med linjering och underhåll av variatorerna men det kanske är så att det är lättare att få ut kusarna ur en lite äldre 800a.
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Men det kan omöjligt vara så att den skall dra så mkt då jag har en Lynx Rave 800 -05 och det är "samma" motor och jag kör betydligt hårdare och leker mer än honom.
Vi kör med exakt samma bestyckning och när min drog 3,6lit/mil så drog hans 6lit/mil. När vi for på långstyrning så drog min 2,07lit/mil och hans drog 3,7lit/mil........
Om det är så omöjligt så måste ju hans tank läka?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
En bekant köpte en rev 800 -03 förra året med ca 600mil på mätaren den tog väldigt mycke soppa och var in ett par gånger hos firman den var köpt på innan dom hittade felet å nu drar den betydligt mindre å går en hel del bättre också.

De dom bytt på den för att den skulle börja fungera var nålventiler samt nålmunstycken och nålar. Vad av dessa saker som gjorde att den började gå bättre vet vi dock inte när dom bytte båda saker samtidigt.
 

Lynx800HO

Aktiv medlem
28 feb 2008
92
0
6
Hej
kolla upp vad det är för nummer på trotteln. om det är en 2.0 trottel. så går det att bekära trottlarna. prova 0.2 mm förs och ut och provkör och sedan 0.1 åt gången men ej mer än 0.4 mm. Var försiktig så du inte slipar förmycket och att du får lika vinklar på båda trottlarna. Gorde detta på min Lynx 800ho och fick ner bränslet från 4l/mil till 2.4l/ mil när jag slipade ner dom 0.3mm