Ripsaw matta

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
Hejsan jag undrar vad det är som är så speciellt med en "ripsaw" matta, jag har även en kompis som säger att en 32mm ripsaw matta är lika vass som en 44mm;s vanlig matta...

Mvh marcus!
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Sv: Ripsaw

Hejsan jag undrar vad det är som är så speciellt med en "ripsaw" matta, jag har även en kompis som säger att en 32mm ripsaw matta är lika vass som en 44mm;s vanlig matta...

Mvh marcus!
Här frågade dom om 32mm rip saw vs. 38mm vanlig: http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=7913
I lössnö så är det ingen tvekan om att den med större kammar är att föredra, på hård led så greppar Rip-Saw bättre vilket funkar bättre då. Så beror helt på situation vilken som är bäst.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Sv: Ripsaw

En ripsaw har bättre grepp på hårdare underlag men sämre driv i lössnö än tex. en challenger.
Om en 32mm Ripsaw är vassare eller inte än en 44mm challenger/trail beror på vilket före som gäller på led är den ofta det men vid sidan om i lössnön är den det inte.
 

emmes

Välkänd medlem
1 apr 2006
252
0
16
Sv: Ripsaw

en polare har en rs-vector med ripsaw matta och han skickade alla kammmar första 6 månaderna?vet inte om det e bara han som har damp eller om den mattan var dålig
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Sv: Ripsaw

Har också hört flera som knäckt de flesta kammarna ganska fort, verkar vara en skitmatta om du frågar mig.
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Sv: Ripsaw

Ripsaw verkar nötas ordentligt, men vilken matta gör inte det?

Tycker det är rätt sjysst fäste med en 38:as Ripsaw, men hade valt en "vanlig" 44mm matta vilken dag som helst om det stod mellan dom 2.

Båda slits nog i ungefär samma takt.
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Sv: Ripsaw

Hmm håller inte med om frågan i hållbarhet, bytte nyss bort min 04:as Warrior med 550mil på mätaren och 2st kammar skadade. Beror tror jag mycket på föraren och dennes förmåga att inse vilket före man kör på.

MVH
Daniel
 

Mach1 General

Välkänd medlem
22 okt 2009
100
1
6
tycker då ripsaw mattan (32mm) är då jäkligt robust. Grymt bra fäste vid ledkörning. men annars utanför spåret så pulviserar den snön. Kan ju jämföra effekten då man drar fingrarna i snön gentemot hela handen. Men nog tusan duger den gott o väl.
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Enligt mig är ripsaw en av dom kassaste mattorna man kan köpa till skoter iaf 32mm, finns inget bett i den mattan nånstans, och viker man av leden ja då är man iprincip bet för händer *****rt inget. Den gräver ner sig.

Njaa köp nå bättre om du kör mer puder än hård ledkörning.
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Finns ju en del roliga liknelser.
"Som att skotta snö med en kratta"
"Som att äta soppa med gaffel"
Men jag har ingen egen erfarenhet, av vad jag har HÖRT så är dom inte speciellt omtyckta.
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Eftersom att forumet är allmänt segt, så jag kan inte använda sökfunktionen frågar jag här istället.

En matta med 44mm kammar, är det en vettig matta att satsa på, eller kommer det bara spruta kammar om man kör på led?
Kör mycket blandat, gillar att åka ospårat men även att elda efter leden.

Vilken av alla ska man satsa på? Challenger, backcountry, ripsaw osv, finns ju en uppsjö av dom...
Men som "alla andra" har man ju hört att ripsaw är skitmattor.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Precis som alla säger silar den snön mellan kammarna, men det kompenseras med lite längre matta. Underbar på led och har då inte slitit bort en kam för mig på många hundra mil. Funkar nu, men aldrig mer på kommande skotrar. 307:eek:r med ripsaw ska inte tänka på att avvika från led.

På bilden var den på väg upp igen. Det gick inte så bra, och det var inte det enda diket jag grävde i vintras.