RK-tek rev2 kit

Adamsvedin

Medlem
13 apr 2015
24
0
1
Tjena är sugen på att köpa ett RK-tek rev 2 kit till min 2015 PRO rmk! Är det någon som har nån erfarenhet av dessa kit? Hur blir effekten/slitaget på motorn med det?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Hur långt har maskin din gått? Har du mätt upp kolven därav du vill byta? I.om du har garanti än så skulle jag hellre kontaktat ÅF för att se vad som går att hitta på.
Smidda kolvar är egentligen inte att föredra, men funkar om man är extremt noggrann med varmkörning efter en eventuell fastkörning.
 

Adamsvedin

Medlem
13 apr 2015
24
0
1
hade tänkt byta inför nästa säsong då min garanti går ut. Men är osäker om effekten/ hållbarheten är värd pengen man ger iväg förde
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
hade tänkt byta inför nästa säsong då min garanti går ut. Men är osäker om effekten/ hållbarheten är värd pengen man ger iväg förde
Den effekt de uppger är långt från sanningen. Kollar man Rk-tek hemsida så länkar de detta kitt till en bromsning på pdf fil http://www.2strokeheads.com/REV 2 DYNO Report.pdf Där ger de en massa hk men de är vid 0,49 til 0,54 bsfc värde och de är för snålt mappat för att kunna köras ute i fält. 0,54 kan man köra 200m i dragrace. De gäller att bsfc värdet är runt 60-62 på fullvarv för att kunna köras allround.
De är rent för jävligt att de och vissa andra kända trimfirmor uppger effekten på så snål mapp bara för att skryta med hög effekt de nämner inte at de är okörbart för allroundåka rena rama lurendrejeri!!

Ingen av bromsningarna på denna pdf fil är körbar i fält och de är höga USA hk dessutom. Man får vara glad om de ger 6hk upp för de vore inte fy skam och nästan värt pengarna bara det.

Du bör även ta reda på om de går köra detta kitt utan powercomander eller liknade box!
 
Last edited:

Kurra

Aktiv medlem
17 jan 2014
58
1
1
kurra
standard motor på min 163" 8000rpm mtx 71g vikter.. med rev2 i 8500 med 71g +1g... Hur många kusar de är vet jag inte, men de är väldigt stor skildnad. Inte ens den mest pessimistiska kan hävda att de inte ger nått... Har inte provat mot nån Axys ännu, men rykten säger att den är jämnförbar (rk tek rev2). Framförallt blir spisen mer driftsäker (fast de vet jag inte ännu iofs, har bara kört en säsong)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Den effekt de uppger är långt från sanningen. Kollar man Rk-tek hemsida så länkar de detta kitt till en bromsning på pdf fil http://www.2strokeheads.com/REV 2 DYNO Report.pdf Där ger de en massa hk men de är vid 0,49 til 0,54 bsfc värde och de är för snålt mappat för att kunna köras ute i fält. 0,54 kan man köra 200m i dragrace. De gäller att bsfc värdet är runt 60-62 på fullvarv för att kunna köras allround.
De är rent för jävligt att de och vissa andra kända trimfirmor uppger effekten på så snål mapp bara för att skryta med hög effekt de nämner inte at de är okörbart för allroundåka rena rama lurendrejeri!!
En standard polaris 800 2014 ligger på 0.517 bsfc vid peak hk och nog håller en sådan i fält.
Och en 2015 polaris axys 800ho ligger på 0.461 vid sin effekt peak.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Jag kör på precis samma maskin som i testerna länkat innan (Rev 2, VF3R, PC5). Dock byggd på en 2011. Köra faktiskt med exakt den mappen som är körd i testerna. Har då funkat hittills denna säsong. Nu på senare har jag lagt på 1% över hela registret och 2% på WOT men bara för att vara lite på säkra sidan. Funkade innan också med helt ok färg på stiften.

Om rev2 är något att ha.. Absolut! Tycker jag märker störst skillnad i gången när man kommer upp på lite höjder. Med ändrade porttider, större vevhusvolym, högre komp och bättre reeds, klart du kommer märka skillnad!

Noga med varmkörning men det har du nog koll på. Enligt Mr.RK-tek själv så är det där med varmkörning efter fastkörningar lite utav en myt. Så det får du tolka precis som du vill. Han har en ganska fin artikel om det på hemsidan, bara att läsa om du har tråkigt en kväll.
 

Kurra

Aktiv medlem
17 jan 2014
58
1
1
kurra
har inte VF3R på min, undrar om de är värt de? Nån som har provat både före och efter?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
En standard polaris 800 2014 ligger på 0.517 bsfc vid peak hk och nog håller en sådan i fält.
Och en 2015 polaris axys 800ho ligger på 0.461 vid sin effekt peak.
De kan inte vara sant jag har aldrig hört talas om att en motor för allroundåka kan köra så snålt. Vart har du fått de uppgifterna ifrån?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Det är från DynoTech Research, vilket ändå måste ses som en pålitlig källa.
De kan inte vara möjligt att de går så snålt för då skulle ingen Polaris av den årg gå längre än 100 mil max innan de skär ihop. I dragrace och skotercross kan man snåla ner mot 46-50 bsfc för de är korta rakor.Om Dynotechs värden vore rätt vad har då Polaris kommit på för Patent som gör att deras maskiner klarar bergsklättring full mutter på 0,46 bsfc när ingen annan tvåtaktsmotor klarar det i dag?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Och AC måste man leana ut för att få dom 160 som dom en gång hade... När dom justeras hos dynotech så brukar dom kalla 0,55 safe.