rmk 700 -05 misständer på fullgas.

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Den misständer när man trycker full gas.
Går perfekt i övrigt upp till kanske 95% gaspådrag, det är altså bara den där sista mm på gasen som gör att den misständer och tappar kraft.
Spelar ingen roll om man ger fullt från stillastående eller i hög fart, i djupsnö eller led.
Verkar heller inte vara varvtalsberoende då jag utan problem kan varva max bara jag inte trycker gasen ända mot stopp.

Nåt känt problem med detta?
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
Avgas smäller den eller har du nån typ av D.E.T, har du det sistnämnda så bestycka upp den, vet inte om 700 har det men 800 har det och jag hade ett rejält bekymmer innan ja hitta vad det var, och på min var stiften bruna men den fick ändå för lite på 100% gas men gick perfekt till 60-80% beroende på hur tungt det gick på led så kunde man ge 90%. Bytte i alla fall till större högfarts munstycken och problemet försvann.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Jo den har DET men lampan har inte tänts.
Det känns absolut som ett elektriskt fel/spärr och inte ett bestyckningsfel.
Små snabba avgassmällar ungefär som varvspärren på en rallybil ungefär, den dör inte men den tvärtappar kraften och släpper jag bara en mm på gasen så blir det fullt spätt igen.
Kan det ha med nån tps inställning att göra? Eller den här gashängsbrytaren? Vet inte hur skotern beter sig om det vore nån av dom?
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
gas hängs brytaren kan det vara, kan även va en tätning som är dålig, reeds som inte håller tätt, sprucket insugs gummi. bara ta start gas å gå lös för att säkerhets ställa tjuvluft, kan vara nått med tändning som börjar ge upp med.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Jag ska kolla upp tjuvluften men det känns mer som att tändningen klipper/spärrar.
Hur SKA den bete sig när gashängsbrytaren är aktiverad? dör motorn som om man trycker in nödstoppen eller varvtalsspärrar den vid ett visst varvtal?
Om tps:en skulle vara feljusterad, vad händer då?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Om skotern varvar ut helt när du gasar 95% gas men misständer när du trycker fullt låter det som att det är gashängsbrytaren som bryter för att den försöker varva mer än "max" då.