RMK 800 155" 2011 (icke pro)

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Allt man läst om dessa pro-ride maskiner stämmer! DE ÄR HELT UNDERBARA. Jag ångrar inte en sekund att jag beställde en vanlig RMK 800. Jag tycker dämparna funkar perfekt. Man kan åka fort på led. Att den funkar i djupsnö det vet vi redan. Det är den absolut snyggaste RMK modellen. Styret är smalare och lite lägre vilket passar mig mycket bättre än pro tapper. Att man inte har hålborrad bromsskiva och axel spelar troligtvis ingen roll. Shit vilket kap! Det enda jag sett är oljegägg från grenröret, men efter dagens körning så är den helt torr! Efter 1.5 tim så testade jag topphastigheten, 129 km/h. Efter 3 tim så gick den 141 km/h och jag fick slå av på gasen för tjärnen är för kort…. Nu efter 3.5 tim så är det 8300 rpm direkt och den håller det. (inte lössnö, 10-66 vikter). Min har inte tvekat på varven på något sätt. Den har gått klockrent. Tempen har som max vart 92 grader. Jag körde då ett par km på hårt underlag. + poäng igen till vanliga RMK. Extra kylaren gör sitt jobb! Den rullar otroligt lätt. Min gamla switchback med 44 matta stannade ju i nedförsbackar utan gas… Jag hoppas verkligen att säsongen fortsätter lika bra som den börjat.
Lite siffror om min körning så långt.

I drift: 3.5 tim
Kilometer: 65 km
Maxhastighet: 141 km/h
Max varv: 8300 rpm
Soppa 3.4 l/mil
Oljeblandning: 1.36% (ingen extra olja i bensintanken)

Nu får maskinen vila i garaget tills att snön vräker ner! (kanske en repa till och testa 10-68 vikter…)
 

Attachments

Last edited:

Pjelle

Aktiv medlem
12 nov 2006
64
0
6
Nån som vet hur mycket man kan höjja styret på den vanliga RMKn utan att behöva förlänga kablar osv? Har inte skotern hemma så kan inte kolla själv. Hur hög är org.höjare, 3-4"? Tror 2-3" högre hade blivit bra...

Hur mycke skiljer det mellan pro och vanliga i styrhöjd?
 
Last edited:

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Nån som vet hur mycket man kan höjja styret på den vanliga RMKn utan att behöva förlänga kablar osv? Har inte skotern hemma så kan inte kolla själv. Hur hög är org.höjare, 3-4"? Tror 2-3" högre hade blivit bra...

Hur mycke skiljer det mellan pro och vanliga i styrhöjd?
Det skiljer 2 cm på höjden och 8 cm på bredden. (pro taper är både bredare och högre)
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
Är även jag mycket nöjd än så länge! Har dock bara hunnit med 3,7mil hitills, men går på 5v semester nu. Så man ska väl hinna med lite till nu :bigsmile:

Jag kommer dock att måsta sätta en styrhöjare då jag tyckte att styret blev på gnällen för lågt, är inte mycket det ska upp för att bli perfekt men runt 2-3cm. Sen bara på med den låga svarta rutan och hoppas att maskinen håller ihop, så blir det här en kanonvinter.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Måste säga att även jag är riktigt nöjd med min maskin. Hunnit med 16-17mil hittills. Kommit rejält med snö här uppe i Kiruna, underbart före just nu och mer snö kommer det! Snö upp till naveln på sina ställen.
Har inte dragit allt för mycket soppa heller, har, som man rekommenderas, kört oekonomiskt dom första milen. Tagit 3.3-3.5l/mil, helt okej enligt mig. Motorn är känns riktigt fin, drar på bra genom hela registret, känns nästan som att den aldrig slutar dra.
Nästa inköpslistan är nog fotstegsförstärkare. Har redan fått en smäll på undersidan av vänster fotsteg så har spruckit ytterst lite mellan hålen...
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Jag monterade 125 mm styrhöjare (35 mm högre än originalhöjaren) på min maskin idag och det blev mycket bra! Lagom höjd på styret och inga problem att kablar/gasvajer/bromsslang blev för kort.
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Då har man knappat ihop totalt 15 mil / 7 tim. Idag så tändes DET varningen 3 gånger. Har ingen aning om varför… Idag så ville den ha 3.4 l/mil och 1.56% olja. Den varvade som mest 8400.
Ingen snålåkning! 1/2 meter snö och det fortsätter vräka ner :)