Rmk 800 varvar inte mer än 6000

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
Rmk 800 -03

Ställt upp den så mattan går i luften och gasar fullt. Den lägger sig på strax över 6000 varv. Är det normalt eller vad kan vara fel?

Den verkar gå som den ska upp till 6000. Väldigt rapp.
 

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
Nya avgasportar i rostfritt. Förra var i alu. Men vart ingen skillnad från det bytet heller.

Den går på båda cylindrarna. Precis som vanligt fast man kan tro max varvet vore 6200rpm.

Sitter mest och funderar över primär variatorn om det är glidklackarna som är slut?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
men om du satt upp maskinen i luften så mattan snurra tomt borde du ändå få upp den över 6000varv fast den inte växlar rätt.... kolla så de inte är nå hål i luftburken.eller om de blivit nå hål i insugsgummina så den tar in tjuvluft.då kan den bli sådär..
 

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
Har fixat hastighetsmätaren nu. och varvmätaren ligger på ca 6000 varv och efter en stund fortsätter den upp till 7000 varv och kollade hur fort det gick. 140 km/h då borde allt vara i sin ordning ändå?

Eller ska den varva ännu mer? känns som sagt som vanligt och väldigt rapp.
 

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
Variatorn växlar ut helt.
Den går att få upp till 7000 varv minst men då står mätaren på 140-150 km/h då släpper jag gasen om jag ska ut ur garaget vid liv.

Insugen är fina.
Den misständer inget.

En sak till, när den är kall hostar den till ett par gånger sen är det som vanligt. Fin tomgång, bra gasrespons.

Någon som har förslag på vad man ska kolla härnäst?
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
ta av remmen å se om den varvar mer,låter den som om den går riktigt?har du gjort nånting innan så den blev så där efter det?om den låter riktigt å du tycker den går riktigt då är det säkert fel på varvräknaren,har en liggandes tro ja,om inte annat så får du väl frakta den till motorhuset så dom får kolla på den
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Du har med största säkerhet nåt problem i variatorerna, kolla så primärfjädern är hel till att börja med.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
VARVA inte utan rem.OBS gör de inte... du kan lätt smälla motorn om du inte är försiktig... den ska inte gå så mkt mer än 140km/h... så den är nog bara bra... min IQ hade problemet nyligen att fast man varvade toppvarv så hängde inte mätarn med..prova koppla in en ny mätare...

annars är de variatorproblem..kolla rullarna.så dom inte är slitna..dem kan ställa till med mkt
 

nassemann

Aktiv medlem
26 mar 2007
50
0
1
Älvsbyn
går 2 slangar från förgasarna in i luftburken sitter inte dom som dom ska så varvar den inte normalt

var felet på min iaf
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Vad gör de där slangarna egentligen?
Mina hänger rakt ut i luften bara eftersom att jag kör med öppna filter.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Slangarna ska göra så det är samma tryck i flottörhusen som i luftburken. Hänger dom lösa så får den nog lite för mycket soppa.

Varvar en skoter fel så är det i 11 fall av 8 nått variatorkrångel.
Annars så om det är det jävligt varmt och skotern inte har insprutning så kan det hända att den får såpass mycket soppa att den inte går som den ska p.g.a det. Varvtalet ska ju f.ö inte vara hastighetsberoende, det ska enbart styras av gastummen. Ger du järnet ska den ju snärta upp till "maxvarv" tämligen omgående
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Kolla så att avgasportarna verkligen öppnar.
Har varit med om samma problem då var det kanalerna som satt igen så att avgasportarna inte öppnade.
Den var också död över 6000 rpm.
Det är piggar på muttrarna som man skruvar fast giljotinerna i membranet dom ser man i hålet i locket när portarna öppnar, så pallaupp skoter gasa fullt så ska du se dom där.
Om inte kolla kanalerna så att dom inte sitter igen både i cylindern och i avgasporten.