RMK 800 VE -03 dålig gång varm motor

Whitknight

Medlem
11 jan 2011
36
0
1
Gottne
Som rubriken säger så får den dålig gång/bluddrar när motorn blivit varm, ju mer jag kört med den ju sämre går den tills motorn blir kall igen.
Jo jag vet att den ändrar tändningen när den blir för varm och det är inte det, varit med om det några gånger tidigare så jag vet hur den beter sig då.

Har kollat stiften emellanåt och dom har sett lite sotig/blöt, provade att ställa ner nålarna ett steg (från 3/5 till 2/5) men då såg det ut som att den gick för snålt på ena cylindern för en tändstiftet blev vitare än det andra.

Jag har tagit upp och rengjort förgasarna 2 ggr, första gången var 1 högfarts munstycke tätt men det gjorde ingen skillnad. Choke funktionen är kollad och fungerar.
Har haft samma bestyckning på den sedan skotern totalrenoverades och då har jag haft 470 högfart och 45 (tror jag) lågfart, har även provat byta till 430 högfart men ingen/liten skillnad. Har aldrig bytt lågfarten

//Markus
 

Obelix

Välkänd medlem
28 okt 2010
180
1
6
Umeå
Har du kollat så vattenpumpen är ok? så du har cirkulation? impellern hel?
Termostat funkar?
Vilket Möh ligger du på och kör?

Har du kollat att membranen är hela?

Återkom när du kollat mvh
 

Whitknight

Medlem
11 jan 2011
36
0
1
Gottne
Membranen är hela, kollade dom för nån vecka sedan i samband med rengöring av avgasportarna.
Ja skulle gissa på runt 50-100 MöH, vi säger om den inte pumpar runt vattnet som den ska så borde den gå varm och ställa om tändningen och gå dåligt och om inte det koka men den har inte gjort det heller, inte behövt fylla på vatten
 

Obelix

Välkänd medlem
28 okt 2010
180
1
6
Umeå
Mät upp/prova byta knacksensor med någon polare så den inte bryter av fel anledning.

För du får en blinkande lampa?

Rengör alla elektriska kontakter, kolla kablage.
 

Whitknight

Medlem
11 jan 2011
36
0
1
Gottne
Mät upp/prova byta knacksensor med någon polare så den inte bryter av fel anledning.

För du får en blinkande lampa?

Rengör alla elektriska kontakter, kolla kablage.
Kan vara termostatgivaren också som spelar ett spratt, bytt min två gånger.
Jag skall testa, har ingen blinkande lampa, knack lampan har blinkat en gång och det var när jag hade bytt stift och när jag drog igång skotern efter att den blivit varm och börjat krångla så blinkade knacksensorn 1 gång
Termo givaren är väl ganska enkel att mäta upp, ska kolla upp det
 

oggeK

Välkänd medlem
13 dec 2011
409
5
18
.
kan vara knacksensorn eller någon soppa slang som är böjd eller liknande, det kan ju också vara så att soppapumpen är trasig, öppna upp soppapumpen och kolla, annars kan det kanske vara något kabelfel
 

Whitknight

Medlem
11 jan 2011
36
0
1
Gottne
Ursäkta mig för ett sent svar.
Den verka nu fungera som den skall efter jag har rengjort kontakten till CDI boxen som var i det närmaste inkletad i olja och haft boxen varmt och skönt i ett par dagar.
Nu har dock en trailerarm gått sönder så blir att ställa bort den nu och hoppas på mera snö nästa vinter.
Tack för hjälpen