RMK Assault -12 få ner skidorna i backen

Svanis

Medlem
23 jan 2006
26
0
1
Piteå
Hej alla!

Nu är jag ute efter lite tips här.
Jag köpte i fjol en RMK Assault som jag har lite problem att hantera.

Upplever den smått hysterisk och alldeles för villig att lyfta skidorna från backen vilket gör den oerhört svår att kontrollera när man är och klättrar. Det är som många skriver även svårt att hålla ett valt spår.

Jag har lossat den främre boggiefjädern och dragit ihop den bakre, tycker inte det hjälpte nämnvärt. Den går på rullen konstant i uppförslut vilket gör den sjukt vickig och man får lägga ner grymt mycket energi på att försöka hålla en tänkt linje.

Nästa steg? Borra chassiet och flytta upp boggie infästningen? Annan matta? Eller finns det nåt mindre radikalt att prova?

Det är min första "riktiga" skoter så jag är ingen killer på att köra men som jämförelse testade jag en kompis Summit XM och det var rena barnleken att ta sig dit man ville på den.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Tycker också det är svårt att få till en bra kompromiss mellan att vilja lyfta när det behövs och hålla nere skidorna annars. Nu har man bara mattan att styra på och då är det desto lättare att vingla till in i nån krokig karatebjörk eller gran...
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Jepp borra upp hålet och flytta till pro hålet, blir rejäl skillnad.

Sen ställer du både fjäder och dämpare hård baktill och slappar bara fjädern just så den inte kan skallra framtill.

Byter du matta så kommer den resa ännu mera.

Sen lär man sig med tiden att tima klättringen och gasen så den inte står rakt upp. Tex smyga upp istället för stumgas direkt så får du mkt mindre res.