Rmk Assault 800-09 Funderingar

Hardroxer

Aktiv medlem
27 feb 2012
84
0
6
Norrbotten
Sitter på jobbet och drömmer mig bort till vintern och fick för mig att uppgradera skotern lite innan säsongen drar igång. Tycker att dämparna känns lite för mjuka fram. Är det värt att renovera dessa och schimsa om eller ska man satsa på nya? Kikat lite på iq r/rr dämparna. Är dessa ett bättre alternativ än walker evans air dämparna som sitter på nu? Fox float och diverse såna känns lite för dyra ännu, om man inte skulle hitta några till salu för bra pris.

Då min åkning består mestadels av lössnökörning så tänkte jag byta matta. Var inte så imponerad över originalmattan. Är Peak 2.5 mattan så bra som det skrivs om? Finns det andra mattor som tåls att jämföras med denna?

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Jag kör med Fox dämpare från Switchback och på dom har jag stoppat på fjädrar från nån nyare Lynx. Lite grövre än Polarisfjädern.
Men det där är ju en smaksak hur man vill ha maskinen. Jag gillar då dom är hårda. Än fast jag kör mestadels lössnö. Men dämperiet ska klara tuff ledkörning med ;)

Ang mattan så köpte jag en Peak i våras. Och jag är då riktigt nöjd än så länge. Fortfarande bra bett på hårt och känns att 1cm till gör av sig ospårat :) Hann ju dock aldrig prova den i kall snö. Ska är lite spänd inför vintern.
 

Hardroxer

Aktiv medlem
27 feb 2012
84
0
6
Norrbotten
Okok! Vad ligger dom dämparna i för pris? IQ rr dämparna verkar ligga på 3500+- nån hundring på dom jag hittat begagnade. Är det värt att köpa såna eller satsa på fox float 2 från andra sidan pölen? Där säljs dom för 4500 nya med dagens kurs. Enda problemet är väl bara tullen och momsen på grejjerna. Är dålig på att räkna sånt, kan fort hända att det blir lika dyrt som i sverige. Dvs ca 7000 för nya..?

Mattan har jag bestämt att det blir en peak 2.5. Kan ju inte bli sämre än originalmattan iaf. Tycker originalmattan saknar driv i puderföre. Får kämpa som fan känns det som för att ta sig nånstans. Läste om peaken och den verkar vara en grym allroundmatta! Så blir en sån.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Varför köpa fox float? Är dom verkligen bättre än original? Var nöjd med min 09 assault, var ju inte nått större fel på framdämparna, slog typ aldrig igenom. Hade dock krängningdhämmare monterad så då blir den ju lite "styvare" i kurvorna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Om du tänker skaffa fox float så skulle jag råda dit att skaffa float evol eller float evol r, ibland går det hitta evol x till rätt pris också och det är klart den bästa dämpare jag provat, men overkill på en lössnöskoter. Istället för vanliga float 2. Inte så mycket dyrare men mycket skönare dämpare, går att ha mjukare utan att de slår igenom för lätt dvs de passar bättre till lössnökörnig men även till hårdare körning också. Float 2 blir oftat för hård mot slutet så man aldrig använder hela fjädringsvägen.